صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / هاشمی علیا /

فهرست مطالب

هاشمی علیا


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 3 تیر 1399 تاریخچه مقاله

هاشمی علیا \ hāšemī-ye olyā \ ، آیت‌الله سید علی‌اصغر (1315 ش ـ )، از روحانیان، خیّران و معتمدان محلۀ چیذر شمیران، و مؤسس و مدیر حوزۀ علمیۀ قائم چیذر. 
او در روستای چیذر به دنیا آمد. پدرش سید حسن، از مالکان و کشاورزان همان‌جا بود. سید علی‌اصغر تا هفت‌سالگی در چیذر به مکتب رفت و پس از آن، دوران ابتدایی را در مدرسه‌ای در روستای رستم‌آباد گذراند؛ اما به‌سبب مخالفت پدر با نظام آموزشی آن دوره، از ادامۀ تحصیل بازماند. او برای جلب رضایت پدر روزها همراه وی به کشاورزی می‌پرداخت و شبها به درس خواندن مشغول می‌شد. همچنین قرآن و مقدمات را نزد فرزند آیت‌الله نهاوندی، از علمای ساکن چیذر، آموخت. 
هاشمی علیا در 1333 ش به رغم مخالفت خانواده، برای تحصیل علوم دینی رهسپار قم شد و مدت دو سال در مدرسۀ دارالشفاء، و پس از آن 6 سال در مدرسۀ حجتیه به فراگیری علوم حوزوی پرداخت و درسهای حوزوی را تا حد خارج فقه و اصول گذراند. در 1340 ش در قم ازدواج کرد و برای برگزاری جلسه‌های تفسیر قرآن، شبهای جمعه به چیذر می‌آمد و سرانجام در 1346 ش، حوزۀ علمیۀ قائم را در چیذر تأسیس کرد و به تدریس در آنجا پرداخت. از جملۀ شاگردان او می‌توان به شهید سید علی اندرزگو از مخالفان سرسخت حکومت پهلوی اشاره کرد. 
از دیگر اقدامات وی در منطقۀ چیذر می‌توان به ساخت و گسترش مسجد قائم چیذر، تأسیس صندوق قرض‌الحسنۀ قائم، و راه‌اندازی یک مؤسسۀ خیریه اشاره کرد. 
او همچنین مسئول اموال دولتی در سازمان صنایع دفاع در فاصلۀ سالهای 1357- 1358 ش و عضو کمیتۀ سه‌نفرۀ اجرای فرمان امام خمینی اعزامی به استانهای شمالی کشور بوده است. هاشمی علیا در جریان جنگ تحمیلی نیز سالانه دو نوبت کمکهای مردمی را جمع‌آوری می‌کرد و همراه با گروهی برای توزیع میان رزمندگان به جبهه می‌رفت. هم اکنون (1388 ش) در حوزۀ علمیۀ قائم چیذر مشغول به تدریس خارج فقه و اصول است. 

مأخذ

 هاشمی علیا، علی‌اصغر (آیت‌الله)، مصاحبه با مؤلف. 

محمدمهدی عزیززاده
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: