صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / هنگام، فرهنگسرا /

فهرست مطالب

هنگام، فرهنگسرا


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 4 تیر 1399 تاریخچه مقاله

هنگام، فرهنگ‌سرا \ farhang-sarā-ye ha(e)ngām \ ، فرهنگ‌سرایی واقع در میدان رسالت، خیابان هنگام، در منطقۀ 4 شهرداری تهران. 
این فرهنگ‌سرا که زیرمجموعۀ فرهنگ‌سرای اشراق است، در دی 1382 فعالیتهای خود را با نام فرهنگ‌سرای سلامت آغاز کرد، و در 1389 ش به فرهنگ‌سرای هنگام تغییر نام یافت. فرهنگ‌سرای هنگام در زمینی به مساحت بیش از 000‘1 مـ2 و در دو طبقه احداث شده است. طبقۀ اول این فرهنگ‌سرا به کلاسها و کارگاههای آموزشی، و طبقۀ دوم آن به بخشهای مدیریت، پشتیبانی، آفرینش، روابط عمومی، نمازخانه و همچنین بخش کارشناسان اختصاص دارد. 
برنامه‌ریزی در حوزۀ فرهنگ عمومی و ارتقای فرهنگ شهروندی از طریق پاسخ‌گویی به نیازهای فرهنگی و تقویت مهارتهای زندگی شهروندان، اعتلا و بالابردن سطح معرفت دینی و قرآنی آنها، و حمایت از فعالیتهای فرهنگی هنری در قالب کانونهای مردمی ازجمله اهداف فرهنگ‌سرای هنگام است. 
فرهنگ‌سرای هنگام در این راستا اقدام به برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و هنری و مهارتهای تخصصی، اجرای نمایشهای ویژۀ کودکان و بزرگ‌سالان، برپایی کنسرتهای موسیقی، نمایش فیلم، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری، تشکیل کانونهای داوطلب، برگزاری همایشهای مختلف، و اجرای برنامه‌های مناسبتی کرده‌است. 
واحد آموزش فرهنگ‌سرای هنگام با در اختیار داشتن فضایی بالغ بر 70 مـ2 و متشکل از 6 کلاس آموزشی و با برگزاری دوره‌ها و کلاسهای آموزشی متعدد، خدمات فرهنگی و هنری متنوعی را به علاقه‌مندان ارائه‌می‌نماید. کلاسهای آموزشی زبان انگلیسی، نقاشی، خوش‌نویسی، سفالگری، شعر، دوره‌های آموزشی خلاقیت و موسیقی، کارگاه هنرهای دستی بانوان، دوره‌های آموزش قرآن و تفسیر آن، دوره‌های فوق برنامه شامل شطرنج، فوریتهای پزشکی، کارآموزی بیمارستان، و علوم رایانه از جمله برنامه‌های آموزشی برگزارشده در فرهنگ‌سرای هنگام است. 
سالن اجتماعات از دیگر فضاهای موجود در فرهنگ‌سرای هنگام است. این سالن با مساحت 100 مـ2 و ظرفیت 70 نفر به برگزاری نشستها، همایشها، دوره‌ها و کارگاههای عمومی مختلف اختصاص یافته است. 
سینمای این فرهنگ‌سرا نیز از پرمخاطب‌ترین واحدهای این مجموعه است. این سینما با مساحت 150 مـ2، و با گنجایش 126 نفر به نمایش فیلمهای روز ایران و جهان می‌پردازد. 
کتابخانۀ فرهنگ‌سرای هنگام که 70 مـ2 از مساحت کل این فرهنگ‌سرا را به خود اختصاص داده است، در 1383 افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این کتابخانه با 600‘9 عنوان کتاب عمومی فارسی، 600‘1 عنوان کتاب کودک و همچنین 100‘1 عنوان کتاب کمک‌آموزشی جهت آمادگی دانش‌آموزان برای شرکت در آزمون سراسری دانشگاهها پاسخ‌گوی نیازهای طیف گسترده‌ای از مخاطبان در منطقۀ 4 است. ازجمله فعالیتهای جانبی این کتابخانه می‌توان به برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، برپایی جلسات نقد و بررسی کتاب و نیز نمایشگاههای مختلف کتاب اشاره کرد. 
 یکی دیگر از واحدهای پرمخاطب فرهنگ‌سرای هنگام، مرکز مشاورۀ این فرهنگ‌سرا ست. این مرکز با بهره‌گیری از دانش و تجربۀ استادان و کارشناسان در حوزه‌های مرتبط، به ارئۀ راهکارها و مشاوره‌های لازم در زمینه‌های تحصیلی، خانوادگی، اشتغال و جز آنها می‌پردازد. 
باشگاه نخبگان فرهنگ‌سرای هنگام نیز از دیگر بخشهای فعال این فرهنگ‌سرا ست. هدف این باشگاه کـه بـا همکاری معاونت فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری منطقۀ 4 تهران تأسیس شده، شناسایی، معرفی و حمایت معنوی از مفاخر فرهنگی، هنری، علمی، ورزشی، و مذهبی منطقه است. 
تشکیل کانونهای گوناگون با هدف افزایش مشارکتهای مردمی در سطح منطقه از دیگر اهداف فرهنگی فرهنگ‌سرای هنگام است؛ 3 کانونِ ادبی و مادر و کودک برای بانوان ازجمله کانونهایی است که تاکنون (1390 ش) در فرهنگ‌سرای هنگام تشکیل شده‌اند.

رضا دستجردی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: