صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / هملون، تنگه /

فهرست مطالب

هملون، تنگه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 7 تیر 1399 تاریخچه مقاله

هملون، تنگه \ tange-ye hamelūn \ ، تنگه‎ای میان شهر میگون و روستای جیرود.


 این تنگه حدفاصل شهر میگون و روستای جیرود و در ادامۀ مسیر میگون به شمشک در °51 و ´28 و ´´53 طول شرقی، و °35 و ´59 و ´´5 عرض شمالی در ارتفاع 311‘2متری از سطح دریا واقع شده است. پهنای تنگۀ هملون در آغاز حدود 10 متر است که دو طرف آن را صخره‎های بلند سنگی در برگرفته است؛ اما پس از طی حدود 50 متر پهنای تنگه فراخ‌تر شده، در پهن‌ترین محلِ خود به حدود 50 متر می‌رسد. تنگۀ هملون حدود 4 کمـ به سوی غرب امتداد می‌یابد. 
دوطرف تنگه دارای شیبی ملایم است که سرانجام به ارتفاعات شمال و جنوب منتهی می‎شود. بخشی از دامنه‎های کوههای شمال و جنوب تنگۀ هملون بر اثر بارشهای جوی شسته شده است و خاک کافی برای رویش گیاه ندارد. انتهای غربی تنگۀ هملون به کوه سی‌چال ختم می‎شود که در مرز رودبار قصران و شهرستانک قرار دارد. در جنوب شرقی تنگۀ هملون، کوه هملون، در جنوب غربی آن کوه صندوق‌چال، و در شمال آن کوههای سُرخک و قلهک که از کوههای غرب روستای جیرود هستند، قرار گرفته‎اند. 
در بخشی از ورودی تنگۀ هملون قلعۀ کیقباد که از قلعه‌های تاریخی منطقه است، و در میانه‎های تنگه نیز دو غار تاریخی، و در انتهای آن نیز یک محوطۀ تاریخی به نام لار هملون وجود دارد. در طول تنگۀ هملون بخشی از باغهای کشاورزان شهر میگون که عمدتاً درختهای گیلاس و گردو هستند، قرار دارد. 
از میان تنگۀ هملون رودی کوچک که حاصل چشمه‎ها و آبریز کوههای اطراف است، از غرب به شرق جریان دارد و بخشی از آب رودخانۀ جاجرود را تأمین می‎کند. طول مسیر تنگۀ هملون به‎سبب وجود چشمه‎های پرشمار و مراتع سرسبز و باغهای متعدد، از مسیرهای کوهنوردان حرفه‎ای است و هرروزه شماری افراد در آن رفت‌وآمد می‎کنند. از انتهای تنگۀ هملون راهی به گردنۀ دیزین وجود دارد و بسیاری از کسانی که برای اسکی به دیزین می‎روند، از این راه به میگون باز می‎گردند.
تنگۀ هملون از نقاط زیبای رودبار قصران است، اما به‎سبب مسیر پیاده‎روی نسبتاً طولانی آن، افراد کمتر آنجا را برای تفرج و گردش انتخاب می‎‎کنند. این امر موجب بکرماندن طبیعت زیبای این تنگه شده است.

ناصر پازوکی طرودی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: