صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / همایشهای بین المللی جمهوری اسلامی ایران، مجموعه /

فهرست مطالب

همایشهای بین المللی جمهوری اسلامی ایران، مجموعه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 9 تیر 1399 تاریخچه مقاله

همایشهای بین‎المللی جمهوری اسلامی ایران، مجموعه \ majmūºe–ye hamāyešhā-ye beyn- o(a)l-melalī-ye jomhūrī-ye eslāmī-ye īrān \ (نیز مرکز اجلاس سران کشورهای اسلامی)، مجموعه‌ای که در دی 1376 (دورۀ ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی) به مناسبت برگزاری همایش‌ سران کشورهای اسلامی در محلۀ محمودیه، خیابان تابناک واقع در شمال غربی تهران بنا گردید («محل ... »، بش‍ ‌). 
سازمانِ مجریِ ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی پس‌از تصویبِ ساخت این بنا در اردیبهشت همان سال توسط هیئت وزیران، مأموریت یافت طراحی، اجرا و تجهیز این طرح را در کمترین زمان ممکن به انجام برساند («مجموعه ... »، بش‍ ‌). این طرح در مدتی کمتر از 6 ماه به انجام رسید.
مجموعـه دارای فضایـی بـه مساحت 500‘24 مـ2 در ضلع شمالی محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی واقع در بزرگراه چمران است. مهمانان برای ورود به مرکز همایش از دو راهرو شرقی و غربی ساختمان تردد می‌کنند. 
درهای راهرو شرقی مستقیماً به تالار اصلی مرکز همایش، و راهرو غربی به تالارهای همایش طبقۀ بالا و صحن طبقۀ دوم تالار اصلی منتهی می‌شود. تالار اصلی همایش با گنجایش 800‘ 1 تن به شکل دایره‌ای با قطر حدود 54 متر و ارتفاع 36متر از کف است («محل»، بش‍ ‌). 
گنبدی مخروطی‌شکل با اسکلت فلزی، و سقف پانل ساندویجی از جنس فولاد ضد زنگ بر فراز همین تالار واقع است.
تالار اصلی مجهز به سامانۀ کامل همایش و ترجمۀ هم‌زمان به 8 زبان است. پیرامون این تالار، 8 اتاق ویژۀ ملاقات برای سران و دو اتاق برای استراحت هیئت‌رئیسۀ همایش تهیه شده است. قسمت بالایی تالار نیز مختص پذیرایی از دیگر مهمانان است. 
نمازخانه، وضوخانه، دو تالار استراحت و 4 تالار همایش کوچک قسمتهایی از مرکز کنفرانس را تشکیل می‌دهند. طراحی داخلی ساختمان نیز شامل گچ‌بری، گچ‌کاری، رف، طاقچه‌های زیبا و ساده، الهام‌گرفته از معماری سنتی ایران است که با صنایع دستی تزیین شده است. 
در اصل این مجموعه به‌سبب موقعیت استراتژیک ایران و نیز استقبال گرم سران کشورهای عضو برای شرکت در اجلاس وقت تهران، از امکانات ویژه‌ای برخوردار بوده؛ چنان‌که امروزه نیز این مجموعه پذیرای شمار زیادی از همایشهای گوناگون است («مجموعه»، بش‍ ؛ «محل»، بش‍‌ ؛ تحقیقات ... ).

مآخذ

 تحقیقات میدانی مؤلف؛ «مجموعه همایشهای بین‌المللی جمهوری اسلامی»، وزارت مسکن و شهرسازی (مل‍‌ )؛ «محل برگزاری کنفرانس»، ایران پایپ تک (مل‍‌‌ )؛ نیز:

Iranpipetech, www. iranpipetech. Com / makan. Php (acc. Jul. 26, 208); Mhud, www. mhud. gov. ir (acc. Jul. 26,288).
حسن‌ موسوی‌زاده
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: