صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / ولنجک، دره /

فهرست مطالب

ولنجک، دره


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 3 تیر 1399 تاریخچه مقاله

ولنجک، دره \ darre-ye velenjak \ ، دره‌ای واقع در جنوب غربی توچال حدفاصل یال قلۀ گاره‌دلواز در سمت راست و یال قلۀ گردرک در سمت چپ. 
جهت این دره شمال به جنوب، و از نظر شکل ظاهری مانند حرف Z است که دو سر انتهایی آن باز شده باشد. درۀ ولنجک از شمال به قسمت جنوبی قلۀ کماچال (قلۀ کورا)، و از جنوب به منطقۀ مسکونی ولنجک منتهی می‌شود. 
طول مسیر دره حدود 000‘4 متر، و اختلاف ارتفاع نقطۀ آغازین و پایانی آن حدود 950 متر است. اگر از پایین دره به سمت بالای آن حرکت کنیم، در دو طرف دره به فاصلۀ عرضی کم، بر ارتفاع افزوده می‌شود. در بیشتر طول این مسیر سنگهای بزرگ و بلندی راه دره را مسدود کرده است؛ از همین‌رو، مسیر عبور از این دره بیشتر در بلندی و در سینه‌کش یالهای اطراف قرار دارد. 
ورود به این دره از طریق جادۀ آسفالتۀ میان ایستگاه یک تله‌کابین توچال و پارکینگ آن در قسمت پیچ تند امکان‌پذیر است. در طول مسیر دره از پایین به سمت بالای آن، 7 درۀ طولانی از دو طرف با شیب تند منشعب شده‌اند که همگی این دره‌ها، آب حاصل از ذوب برفها را به این دره منتقل می‌کنند، از همین‌رو، درۀ ولنجک در تمامی فصل سال دارای آب است. 
راه در بیشتر طول دره بسیار باریک و کم‌عرض است. این دره در فصل زمستان خطرناک، و پوشیده از یخ و برف است. زمان پیمایش طول دره از جادۀ آسفالتۀ تله‌کابین تا انتهای دره حدود دو ساعت و نیم است و در بعضی قسمتها ابزارهای فنی کوهنوردی کمکی شایان به شمار می‌آید. 
از این مسیر می‌توان به قلۀ گاره‌دلواز (ایستگاه دوم تله‌کابین توچال)، قلۀ گردرک و همچنین قلۀ کماچال صعود کرد.

مجید یاسینی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: