صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه فرهنگ مردم ایران / منابع فرهنگ مردم ایران / منابع معاصر / فیلمهای مستند / تارهای پشم یا قالی ایران /

فهرست مطالب

تارهای پشم یا قالی ایران


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 17 دی 1398 تاریخچه مقاله

تارْهایِ پَشْمْ یا قالیِ ایران، مستند کوتاهی به کارگردانی هوشنگ شفتی، که از زاویۀ معرفی یکی از انواع حِرَف سنتی ایرانی ساخته شده است.
این فیلم مراحل گوناگون قالی‌بافی، از چیدن پشم و رنگ‌کردن، تا نخ‌ریسی و بافتن آن را نشان می‌دهد (مهرابی، 113). عمدۀ صحنه‌های فیلم در منطقۀ ترکمن‌صحرا، و توسط پطروس پالیان فیلم‌برداری شده است و با نماهایی از کوچ عشایر شروع می‌شود. فیلم‌ساز از همان ابتدا بر اهمیت گلیم، جاجیم، قالی، سیاه‌چادر و گوسفند و بز در زندگی عشایری تأکید می‌کند؛ عشایری که پشم گوسفندهاشان را می‌چینند، زنان مسن‌ترشان پشم را با چرخهای سنتی می‌ریسند تا در کارگاههای رنگرزی در دیگهای جوشان، در رنگهای متنوع پخته شود، و در نهایت از تارهای پشم، به دست دختران و پسران نوجوان قالی‌باف قالی اصیل ایرانی بافته شود (با استناد به صحنه‌های فیلم). این مراحل، که همراه با صحنه‌هایی از زندگی شامل کوچ سنتی، برپا کردن آلاچیق، به چرا ‌بردن گله و چیدن پشم گوسفندان است، لحظه‌های گذرایی از زندگی سنتی مردمی را نشان می‌دهد که به‌تدریج فرهنگ، آداب و سنتهایشان رو به فراموشی نهاده است.
فیلم تارهای پشم به سبب آنکه قالی‌بافی را به‌عنوان یکی از حرفه‌های سنتی مطرح کرده است، در 1350 ش، موفق به دریافت مدال از چهارمین جشنوارۀ بین‌المللی فیلمهای سنتی مربوط به فرهنگ عامۀ کشورها در ایتالیا شد (عصام، 74).
این فیلم در قطع 35 میلی‌متری فیلم‌برداری شده، و محصول وزارت فرهنگ و هنر (در 1350 ش)، رنگی و مدت زمان آن 12 دقیقه است (همانجا؛ مهرابی، 112-113).

مآخذ

عصام، مهدی، راهنمای فیلمهای برگزیدۀ ایرانی در جشنواره‌های داخلی و خارجی، تهران، 1355 ش؛ مهرابی، مسعود، فرهنگ فیلمهای مستند سینمای ایران، تهران، 1375 ش.

عباس بهارلو

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: