صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / نیاوران، گسل /

فهرست مطالب

نیاوران، گسل


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 2 تیر 1399 تاریخچه مقاله

نیاوران، گسل \ gosal-e niyāvarān \ ، از گسلهای منطقۀ شمیران.
این گسل به طول 13 کمـ در محدودۀ منطقۀ 1 شهرداری تهـران، و در امتـداد شرق شمال شرقـی ـ غرب جنوب غربی، در فاصلۀ یک‌کیلومتری جنوب راندگی شمال نیاوران و به موازات آن از سعادت‎آباد و فرحزاد تا نیاوران و شمال اقدسیه واقع است. در بخش شرقی گسل نیاوران در شمال اقدسیه، بر روی نگاره‎های هوایی، 
جابه‌جایی چپ‌بر پیرامون 600 متر دیده می‎شود. این گسل همچنین در بخش شرقی به دو شاخه تقسیم می‎شود، و شاخۀ جنوبی آن نیز به طرف باغ بهایی واقع در مینی‎سیتی، امتداد می‎یابد. 
گسل نیاوران در قسمت غربی در آبرفتهای جوان مخروط‌افکنۀ رودخانۀ فرحزاد ناپدید می‎شود. افزون بر این، در غرب این رودخانه و در جنوب روستای مرادآباد، راندگی کوچکی وجود دارد که احتمالاً ادامۀ غربی گسل نیاوران است، و چنانچه فاصلۀ میان روستای مرادآباد (در غرب) تا باغ بهایی (در شرق) نیز به درازای گسل نیاوران افزوده شود، درازای این گسل به 18 کمـ افزایش می‎یابد. 
سازوکار این گسل، راندگی است و از رانده‌شدن قسمت شمالی (بلندیهای مناطق سعادت‎آباد، شمیران و دزاشیب) بر روی فرونشست اوین ـ تجریش ـ نیاوران، تشکیل شده است. راندگی نیاوران و زون خـردشدۀ آن، در تـرانشـه‎ای شمالـی ـ جنوبی، به درازای 70 متر در خیابان آجودانیه، به خوبی قابل مشاهده است. در گستره‎ای به پهنای 70 متر، یک زون به‌شدت ورقه‌شدۀ فشاری با جهت راندگی شمال به جنوب، گسترش دارد. بررسی شیب‌برگهای این برشها از جنوب به شمال، نشان‎دهندۀ کم‌شدن آن به سمت لبۀ گسل (جنوب) است.

مآخذ

 بربریـان، مـانوئل و دیگران، پـژوهش و بررسی ژرف ـ نـو زمین‌‌ساخت، لرزه زمین‌‌ساخت و خطر زمین‎‌لرزه ـ گسلش در گستـرۀ تهران و پیرامون، تهران، 1371 ش، گزارش شم‍ 56؛ گزارش نقشه‎های هم‌شتاب گسترۀ تهران و پیرامون آن، تهران، 1375 ش.

میترا آقامحمدحسنی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: