صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / نور، بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی /

فهرست مطالب

نور، بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 9 تیر 1399 تاریخچه مقاله

نور، بیمارستان فوق تخصصی چشم‌پزشکی \ bīmārestān-e fowq-e taxassosī-ye češm-pezeškī-ye nūr \ ، از نخستین بیمارستانهای فوق تخصصی چشم‌پزشکی در ایران، واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از خیابان ظفر، ابتدای خیابان اسفندیار، در محدودۀ منطقۀ 3 شهرداری تهران. 
بیمارستان فوق تخصصی چشم‌پزشکی نور در 8 طبقه در 1372 ش تأسیس شد. از بخشهای مهم این بیمارستان می‌توان به اکوگرافی، تصویربرداری قرنیه، اپتومتری، کنتاکت لنز، ابرومتری و الکتروفیزیولوژی چشم، اتاق عمل لیزراکسایمر، آنژیوگرافی، لیزر شبکیه، آزمایشگاه، پریمتری، بخش بستری، تالار همایش و سمعی ـ بصری، مرکز تحقیقات، کتابخانه و بخش VIP اشاره کرد. این بیمارستان همچنین 4 اتاق عمل دارد و 4 اتاق نیز در آن به صورت VIP است. بیشتر جراحیها در بیمارستان فوق تخصصی چشم‌پزشکی نور، به دلیل ارائۀ خدمات پیشرفتۀ چشم‌پزشکی به صورت سرپایی انجام می‌شود. 
عینک‌سازی، داروخانه و آزمایشگاه بخشهای دیگر این بیمارستان را تشکیل می‌دهند؛ آزمایشگاه بالینی بیمارستان نور همگام با دیگر بخشهای فوق تخصصی آن مجهز به جدیدترین دستگاهها و فناوریهای آزمایشگاهی است و افزون بر ارائۀ همۀ خدمات آزمایشگاهی ویژۀ بیماریهای چشمی، توانایی پذیرش، و پاسخ‌گویی به تمام آزمایشهای مورد نیاز بیمارستان در دیگر رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی را نیز دارد. 
خدمات درمانی این بیمارستان شامل بیماریهای شبکیه، تنبلی چشم و لوچی، بیماریهای پلک و مجاری اشکی، آب سیاه (گلوکوم)، بیماریهای قرنیه، کاتاراکت (آب مروارید)، عیوب انکساری، و خدمات تشخیصی آن شامل بررسیهای قرنیه، شبکیه و عروق خونی، Contrast Sensitivity، سامانۀ اشکی، میدان بینایی و کورتکس بینایی و نیز ارزیابی طول قدامی ـ خلفی کرۀ چشم است. 
ازجمله فعالیتهای مهم صورت پذیرفته از زمان تأسیس بیمارستان فوق تخصصی نور تاکنون (1389 ش) می‌توان به انجام نخستین عمل جراحی عیوب انکساری با استفاده از لیزر اکسایمر و لیزیک در ایران، انجام نخستین عمل جراحی لیزری برای اصلاح کدورتهای قرنیه در کشور، انجام بیشترین عملهای جراحی اصلاح عیوب انکساری در ایران و خاورمیانه، کاشت رینگهای داخل قرنیه‌ای برای اصلاح نزدیک‌بینی کراتوکونوس (قوز قرنیه) برای نخستین بار در کشور، انجام نخستین عمل جراحی اصلاح دوربینی به کمک امواج هدایتی در ایران، کاشت لنزهای داخل چشمی برای اصلاح نزدیک‌بینی، انجام نخستین عمل جراحی کاتاراکت با استفاده از لیزر در ایران، راه‌اندازی نخستین کلینیک دیابت برای پیگیری مشکلات چشمی بیماران دیابتی در کشور، و اجرای روشهای نوین پیوند قرنیه اشاره کرد. 
انتشار چندین جلد کتاب در موضوعات تخصصی و فوق تخصصی؛ تهیۀ نرم‌افزارهای آموزشی برای چشم‌پزشکان؛ چاپ بروشور، کتابچه و کتاب آموزشی برای بیماران؛ برگزاری منظم جلسات علمی ویژۀ چشم ـ پزشکان؛ برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و فوق تخصصی در قالب کارگاه و جراحی زنده با موضوعات مختلف؛ ارائۀ بیشترین مقالات تحقیقاتی در زمینۀ کاربرد لیزر در اصلاح عیوب انکساری و جز آنها از دیگر فعالیتهای این مرکز است. 
از کلینیکهای وابسته به این بیمارستان می‌توان به کلینیک بیمارستان چشم‌پزشکی نور واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از خیابان ظفر، خیابان بابک بهرامی؛ و کلینیک نور واقع در خیابان شهید مطهری، بعد از چهارراه سهروردی، خیابان شهید یوسفیان اشاره کرد («معرفی ... »، بش‍‌ ؛ بیمارستان ... ، بش‍‌ ). 

مآخذ

 بیمارستان فوق تخصصی چشم‌پزشکی نور (مل‍‌ )؛ «معرفی و بیان مأموریت»، مرکز تحقیقات چشم پزشکی نور (مل‍‌ )؛ نیز: 


Noorvision, www.noorvision.com (acc. Nov. 4 , 2010); Norc, http: / / norc.ac.ir / fa / introduction.aspx (acc. Nov. 4, 2010). 
حسن موسوی‌زاده
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: