صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / ناظم آباد، تپه /

فهرست مطالب

ناظم آباد، تپه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 1 تیر 1399 تاریخچه مقاله

ناظم‎آباد، تپه \ tappe-ye nāzem-ābād \ ، تپه‎ای باستانی در محلۀ ناظم‎آباد شهر لواسان.
این تپه در موقعیت °51 و ´39 طول شرقی، و °35 و ´48 عرض شمالی، در ارتفاع 709‘1متری از سطح دریا، در 400‘2متری شرق تپۀ باستانی حصارک و جنوب تپه‌ماهوریهایی که روستاهای سبوکوچک و سبوبزرگ و تپۀ خرسنگ بر بالای آن قرار دارند، واقع شده است.
تپۀ باستانی ناظم‎آباد که برخی از اهالی، آن را تپۀ هندی نیز می‎نامند، 3 تپه را در امتداد شمال به جنوب دربرمی‎گیرد. تپۀ شمالی کوچک‎ترین تپه، و تپۀ جنوبی از همه بزرگ‎تر است که به آب پشت سد متصل است. در سطح تپۀ شمالی و جنوبی مواد فرهنگی‌ای نظیر سفال، خاکستر، بقایای معماری و استخوان کمتر یافت می‎شود؛ اما در اطراف تپۀ میانی، این مواد فراوان است. در بدنۀ یکی از گودالهایی که قاچاقچیان آثار باستانی در تپۀ میانی ایجاد کرده‎اند، بقایای یک دیوار سنگی، و بدنۀ یک تنور دیده می‎شود.
این تپۀ باستانی در دهانۀ درۀ جاجرود قرار دارد که امروزه دیوارۀ سد لتیان در آن احداث شده است؛ اما پیش از این، گذرگاه عبوری بوده، و منطقۀ لواسان را از نواحی جاجرود جدا می‎کرده است. به نظر می‎رسد تپه‎های سه‎گانۀ ناظم‌آباد پیش‌تر به عنوان قلعۀ راهداری و نگهبانی بوده‌اند؛ از تپۀ جنوبی برای دیده‌بانی و مراقبت، و از تپۀ میانی برای استقرار و استراحت استفاده می‎شده است. احتمالاً قسمتهایی از این تپه نیز پس از آب‎گیری سد لتیان به زیر آب رفته است.
در سطح و اطراف تپۀ باستانی ناظم‎آباد قطعات سفالی فراوانی اعم از دست‎ساز و چرخ‌ساز و به رنگهای قرمز، نخودی و سیاه مربوط به ظروف خانگی، و خمره‎های بزرگ آذوقه با نقوش زیگزاگ، موجی و هندسی یافت می‎شود که تعلق تاریخی این تپه را به هزارۀ 1 ق‌م، و دورۀ تاریخی تأیید می‎نماید. تپۀ باستانی ناظم‎آباد در 1382 ش با شمارۀ 378‘10 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

ناصر پازوکی طرودی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: