صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / ناصرآباد /

فهرست مطالب

ناصرآباد


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 31 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

ناصرآباد \ nāser-ābād \ ، از روستاهای دهستان لواسان کوچک، در فاصلۀ 6کیلومتری شمال شهر لواسان. 
این روستا در ارتفاع 007‘ 2متری از سطح دریا، در جبهۀ شمال غربی روستای بوجان، در غرب رودخانۀ فصلی ناصرآباد، و در منتها‎الیه دامنۀ شمال شرقی کوه ورجین واقع شده است.
رودخانۀ فصلی ناصرآباد که از شمال به جنوب جریان دارد، از سرتاسر جبهۀ شرقی روستای ناصرآباد می‎گذرد و پس از پیوستن رودخانۀ فصلی بوجان به آن و گذشتن از شرق مزارع کردیان، سادات و چال‌ناظران، در انتهای جنوبی مزرعۀ کیور به رودخانۀ فصلی کند متصل می‎شود. این رودخانه پس از عبور از شرق مراتع پشت لاریجان، به تنگه یا بند کِرسئون می‎رسد و با اندکی انحراف به جنوب غربی، به مزارع نجارکلا که میان محله‎های قاضی‎آباد و گلندوک واقع‎اند، رو به جنوب ادامه می‎یابد و پس‎از گذشتن از مزرعۀ دستگرد به رودخانۀ جاجرود یا آبگیر سد لتیان می‎ریزد. رودخانۀ ناصرآباد پیش‎از رسیدن به ناصرآباد دست‎کم 5 ریزابه دریافت می‌کند که از دره‎های متعدد سرچشمه می‎گیرند. هرچند همۀ این ریزابه‌ها در تمام روزهای سال آب ندارند، اما در فصل بهار و در هنگام بارشهای تند فصلی، آب در همۀ آنها جاری می‎شود. ریزابه‌های این رودخانه از شمال شرقی به شمال غربی از کوه یخچال، کـوه‌سای یـا سیـاه‎کـوه، باغ ـ تنگۀ روستـای امـامـه و دامنه‎های شرقی کوه ورجین سرچشمه می‎گیرند و در شمال غربی روستای ناصرآباد به هم می‌پیوندند و به سمت جنوب جریان می‎یابند. 
درۀ سمت شمال شرقی روستا، درۀ گَل‌تنگه؛ درۀ سمت شرق روستا، درۀ رودبارک؛ درۀ سمت شمال روستا، تنگۀ دارِ خَراد؛ و درۀ واقع در شمال غربی روستا ــ که بنای امامزاده خسرو در آن قرار دارد ــ تنگۀ ایگه نامیده می‎شوند. در شرق روستا و رودخانۀ ناصرآباد، کوهی به نام کوه اَسْلِک قرار دارد که به انتهای آن «سرداغ» می‎گویند.
روستای ناصرآباد در تابستان حدود 200، و در زمستان حدود 40 خانوار جمعیت دارد. نام خانوادگی اهالی این روستا به ترتیب کثرت جمعیت رسولی، سیدعبداللٰهی، میرمحسنی، علی‌میرزایی، بابایی، میرقاسمی، آقامیری، گُل‎محمدی و ملکی است. گفته می‎شود که بیشتر این افراد از بومیهای روستا هستند. در مرکز این روستا بنای یک مسجد بزرگ در دست احداث است که به نظر می‎رسد بیش از 000‘ 2 مـ2 زیربنا داشته باشد. 
بافت کهن و تاریخی روستای ناصرآباد به کلی تخریب و نوسازی شده است؛ گفته می‎شود که تنها 6 خانۀ تاریخی باقی مانده است که 2 باب از آنها به دورۀ قاجار، و سایر آنها به دورۀ پهلوی اول و دوم متعلق‌اند. بخشهایی از این خانه‎ها نیز دست‌کاری، و هویت اولیۀ آنها دگرگون شده است، این روستا دو محل به نامهای بالامحله و پایین‌محله دارد که مرز آنها مسجد روستا ست. حمام تاریخی روستا نیز تخریب، و به جای آن، حمام جدید احداث شده است؛ اما اکنون، از آن بهره‎برداری نمی‎شود. شغل سابق مردم روستای ناصرآباد دامداری و کشاورزی بوده است، اما اکنون هیچ‌کدام از آنها رونق ندارد. تنها عدۀ کمی از اهالی به باغداری اشتغال دارند و محصولاتی نظیر گیلاس، آلبالو، گردو و سیب تولید می‎کنند و از میان آنها، تنها گیلاس و آلبالو در حد عرضه به بازار است. 
آب آشامیدنی اهالی این روستا از طریق حفر چند رشته قنات و چشمه، و آب مورد نیاز کشاورزی از طریق رودخانۀ امامه و ناصرآباد تأمین می‎شود. بخش عمدۀ زمینهای روستای ناصرآباد به قطعات کوچک تقسیم، و در آنها ساختمانهای مسکونی ساخته شده است. جوانان روستا بیشتر به شهر مهاجرت کرده، و به مشاغل دولتی و خدماتی مشغول‌اند. روستای ناصرآباد به سبب کم‌بودن جمعیت ساکن در زمستان و اندک بودن شمار دانش‎آموز، مدرسه ندارد. 
مهم‎ترین آثار تاریخی ـ فرهنگی روستای ناصرآباد، بنای امامزاده سیدناصرالدین و بنای امامزاده سید خسرو و تپۀ باستانی کَلابد است. 
در ایـن روستـا شـواهد تـاریخی ـ فرهنگی بسیاری به دست آمده است که عبارت‌اند از: خاکستر، قطعات ملاط سنتی و سفال از انواع مختلف نظیر سفالهای دورۀ تاریخی و اسلامی با خمیره‎های گوناگون و نقوش متنوع نظیر قطعات خمره‎های بزرگ ذخیرۀ آذوقه و ظروف با مصرف روزانه و حتى چند قطعه سفال رنگی با لعاب پاشیده، نقش زیرلعاب و یک قطعه سفال کوچک دارای کتیبه با کلمۀ «المُلکُ لِلّٰه». با توجه به شواهد یادشده، می‎توان دیرینگی این روستا را دست‎کم دورۀ سلجوقیان دانست.

ناصر پازوکی طرودی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: