صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / میان لالان، قله /

فهرست مطالب

میان لالان، قله


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 31 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

میان‌لالان، قله \ qolle-ye miyān-lālān \ ، قله‌ای واقع در شرق روستای لالان. 
این قله با ارتفاع 412‘ 3 متر از سطح دریا میان قله‌های بلندی ازجمله برج خلنو، جانستون و ورزآب جای دارد. قلۀ میان‌لالان از شرق به دره‌باغ و ده لالان بالا، از غرب به درۀ روته، و از جنوب توسط گردنه‌ای با ارتفاع حدود 900 تا 500‘2 متر به قلۀ صخره‌ای روته متصل می‌شود. 
بهترین راه صعود به این قله از طریق تنگه یا درۀ لالان است. در این دره می‌توان از کنار جویبار باریکی که از قله به سمت دره جاری است، به گردنۀ شمالی قله و شیب تند خاکی آن رسید و سپس در جهت جنوب به قلۀ اصلی میان‌لالان دست یافت. از روستای لالان تا رسیدن به زیر شیب اصلی قلۀ میان‌لالان حدود یک ساعت کوه‌پیمایی نیاز است. شیب اول قله کمی تند و سنگلاخی است. 
قلۀ بلند سرک‌چال و بخش شرقی آن که در حدود 000‘4 متر ارتفاع دارد، در سمت شمال قلۀ میان‌لالان دیده می‌شود. اما صعود از طریق یال شرقی تا قله به زمانی حدود یک‌ونیم تا دو ساعت کوه‌پیمایی نیاز دارد و شیب نهایی آن تا قله بسیار تند است. از فراز قلۀ میان‌لالان می‌توان دیواره‌های شمالی قلۀ روته و قله‌های هم‌هن و پیرزن‌کلوم را دید. در سمت شمالی قله نیز پرتگاهی با شیب بسیار تند وجود دارد که به درۀ سرک‌چال سرازیر می‌شود. دیگر یالهای قله ازجمله یالی که به روته منتهی می‌شود نیز پرشیب و صخره‌ای است. افزون بر مسیر تنگ‌لالان می‌توان از طریق درۀ روته و مسیر شمشک به این قله صعود کرد. 

سیما صفری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: