صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / میرزا آقاخان نوری، عمارت /

فهرست مطالب

میرزا آقاخان نوری، عمارت


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 31 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

میرزا آقاخان نوری، عمارت \ emārat-e mīrzā āqā-xān-e nūrī \ ، آثار عمارت ویرانه‌ای در شمال آبادی افجه، مربوط به دورۀ قاجار.
به‌گفتۀ آگاهان و کهن‌سالان افجه، این عمارت حدود 000‘40 مـ2 وسـعـت داشـت کـه اراضـی آن در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اختیار بنیاد مستضعفان و جانبازان قرارگرفت و سپس به افراد حقیقی فروخته شد.
برخی برآن‌اند که این عمارت متعلق به ناصرالدین شاه قاجار بوده است و معتقدند که میرزا آقاخان نوری صدراعظم (اعتمادالدوله) آن را برای شاه ساخته بود؛ اما برخی دیگر نیز معتقدند که این قصر متعلق به اعتمادالدوله بوده، و ربطی به ناصرالدین شاه نداشته است. از نوشته‌های اعتمادالسلطنه این‌گونه پیدا ست که روستای افجه متعلق به میرزاآقاخان نوری ــ صدراعظم ناصرالدین شاه ــ بوده است و او در آنجا عمارتی بـرای خود، ساختـه بـود (نک‍ : اعتمـادالسلطنه، مرآة ... ، 3 / 1226-1227، المآثر ... ، 1 / 115).
از نام معمار سازنده و سبب تخریب زودهنگام این عمارت اطلاعی در دست نیست. امروزه از قصر قاجاری افجـه جز پـی بنا کـه در سرتاسر محوطۀ یادشده قابل مشاهده است، و یک دیوار به ارتفاع حدود 5 / 1 متر و طول 1 متر و انبوهی آجر قرمزرنگ به ابعاد 30 × 20 و 30 × 30 سانتی‌متر چیزی باقی نمانده است. از بقایای پیهای موجود در محل عمارت اعتمادالدوله در افجه چنین برمی‎آید که این بنا شامل دست‌کم دو تالار مرکزی و 8 اتاق در اطراف آنها بوده، و راهروهای نسبتاً عریضی ارتباط فضاهای مختلف آن را با یکدیگر برقرار می‎کرده است. احتمالاً مطبخ، آب‌انبار و حمام این مجموعه در سمت جنوب آن قرار داشته است، اما به نظر می‎رسد که این عمارت در جنوب دارای ایوانی بوده که دست‌کم 6 ستون داشته است. گرداگرد باغ دارای دیوار محصورکننده بوده، و حوض آبی در مقابل در ورودی در منتها‎الیه جنوب عمارت قرار داشته است (پازوکی، آثار ... ، 1 / 115، تحقیقات ... ).

مآخذ

 اعتمادالسلطنه، محمدحسن، المآثر و الآثار، به کوشش ایرج افشار، تهران، 1363 ش؛ همو، مرآة البلدان، به کوشش عبدالحسین نوایی و هاشم محدث، تهران، 1367 ش؛ پازوکی طرودی، ناصر، آثار تاریخی شمیران، تهران، 1382 ش؛ همو، تحقیقات میدانی؛ کریمان، حسین، قصران ( کوهسران)، تهران، 1356 ش.

ناصر پازوکی طرودی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: