صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / مفید، مرکز پزشکی- آموزشی و درمانی کودکان /

فهرست مطالب

مفید، مرکز پزشکی- آموزشی و درمانی کودکان


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 9 تیر 1399 تاریخچه مقاله

مفید، مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی کودکان \ markaz-e pezeškī, āmūzešī va darmānī-ye kūdakān-e mofīd \ ، بیمارستانی واقع در خیابان شریعتی بالاتر از حسینیۀ ارشاد، در محدودۀ منطقۀ 1 شهرداری تهران. 
بیمارستان فوق تخصصی کودکان مفید در 1353 ش، با نام مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی کودکان تأسیس شد. این مرکز دارای ساختمانی هفت‌طبقه با مساحتی در حدود 000‘12 مـ2 است که توسط حاج حبیب‌الله مفید، رئیس بنیاد نیکوکاری شمس پهلوی، بنا نهاده شد و پس از گذشت چند سال از افتتاح آن، به وزارت بهداشت و درمان واگذار گردید و سرانجام در 1365 ش، زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گرفت. 
بیمارستان کودکان مفید یکی از مراکز مهم علمی، آموزشی و پژوهشی تخصصی و فوق تخصصی کودکان در ایران است و افزون بر تهران، روزانه پذیرای بیماران ارجاع‌شده از سراسر کشور، و گاهی کشورهای همسایه است. 
در 1389 ش، ساختمان پیشین دانشکدۀ پرستاری و مامایی نیز با موافقت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در اختیار این مرکز قرار گرفت و در 1390 ش، با عنوان ساختمان اداری و پاراکلینیکی بیمارستان کودکان مفید شناخته شد. در حال حاضر (1390 ش)، این مرکز دارای 260 تخت فعال است و همۀ واحدهای اداری، مرکز تحقیقات و همچنین کلینیکهای آن در ساختمان اداری و پاراکلینیکی مستقر شده‌اند. 
بیمارستان کودکان مفید دارای این بخشها ست: گوارش، آسم و آلرژی، غدد، روماتولوژی، کلیه، ریه، عفونی، هماتولوژی انکولوژی، اعصاب کودکان، NICU، نوزادان، جراحی مغز و اعصاب، PICU، و اورژانس. 
بیمارستان مفید دارای 16 گروه تخصصی و فوق تخصصی در زمینۀ درمان کودکان است که به اجرای پروژه‌های پژوهشی در زمینۀ بیماریهای عفونی کودکان، ارائۀ راه‌حلها و روشهای جدید در زمینۀ تشخیص، پیشگیری و درمان بیماریهای کودکان، تعامل با مراکز تحقیقاتی مشابه در سطح بین‌المللی و جز آنها می‌پردازند. در این بیمارستان، همچنین 5 مرکز تحقیقات کودکان در زمینه‌های عفونت، جراحی، اعصاب، درمان هموفیلی، و سلامت نوزادان وجود دارد. 
کتابخانۀ بیمارستان کودکان مفید در 1353 ش گشایش یافت و هم‌زمان با گسترش این بیمارستان توسعه پیدا کرد. این کتابخانه از 1390 ش در طبقۀ دوم ساختمان اداری و پاراکلینیکی قرار دارد. منابع این کتابخانه شامل کتاب، مجله، لوح فشرده، پایان‌نامه و نیز منابع دیجیتال متناسب با تخصصهای موجود در بیمارستان، بیشتر در زمینۀ کودکان و تخصصهای وابسته از قبیل عفونی، جراحی، اعصاب، داخلی، نوزادان، خون و کلیه در اختیار پیراپزشکان و دانشجویان قرار داده شده است. 
به‌کارگیری شیوه‌های نوین در کتابداری و اطلاع‌رسانی در زمینۀ پیشبرد و اشاعۀ اطلاعات به اعضای هیئت علمی و پژوهشگران و نیز گردآوری مجموعه‌ای غنی از منابع اطلاعاتی ـ تخصصی در زمینۀ فعالیت مرکز آموزشی و درمانی کودکان مفید از جملۀ اهداف و وظایف این کتابخانه است. 

مآخذ

 جعفری، روح‌انگیز (مدیر پرستاری بیمارستان)، مصاحبه با مؤلف؛ «مرکز پزشکی آموزشی و درمانی کودکان مفیـد»، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی شهید بهشتی (مل‍‌ )؛ نیز: 


Sbmu, www.sbmu.ac.ir(acc. Jan. 21, 2012). 
امیرحسین فاطمی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: