صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / مرق سر، قله /

فهرست مطالب

مرق سر، قله


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 27 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

مرق‎سر، قله \ qolle-ye marq-sar \ ، یا قلۀ مَرغ‎سر، قله‌ای واقع بر روی خط‎الرأس کافره (کافرراه) به مرق‎سر. این قله با ارتفاع 560‘ 3 متر از سطح دریا در °51 و ´44 و ´´55 طول شرقی، و °35 و ´56 و ´´40 عرض شمالی جای دارد و از شمال به درۀ کافره، از جنوب به درۀ خشکه‌لار یا لار کوچک، از شرق به دره و رودخانۀ لار، و از غرب به درۀ گدار منتهی می‎شود.
قلۀ مرق‎سر در دل منطقۀ البرز مرکزی واقع است. این قله بر روی خط‎الرأسی هلالی‎شکل واقع گردیده که پیرامون آن را دره‎ها و رودخانه‎های مهمی فراگرفته‎اند. دوطرف شمالی و جنوبی این قله دارای شیب و شیارهای تندی است که عبور از آنها آسان نیست. 
برای رسیدن به قله به ساعتها پیاده‎روی نیاز است. بهترین مسیر برای رسیدن به قله از طریق ادامۀ مسیر قلۀ کاسونک به سمت جنوب است، هرچند از چند گردنۀ کوچک و بزرگ می‎باید عبور کرد. با ایستادن بر روی 
این قله در ناحیۀ شمالی می‎توان قله‎های کاسونک، یونجه‎زار، ملک‎چشمه، آسمان‎کوه، کافره، و در ناحیۀ جنوبی می‎توان قله‎های آتش‌کوه، ریزان، پرسون و سرسیاه‌غار را مشاهده کرد. با توجه به هلالی‎شکل و نعل اسبی‎بودن این خط‎الرأس دیدن مناظر اطراف بسیار جذاب و دیدنی است.

مجید یاسینی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: