صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / محمدباقر، امامزاده /

فهرست مطالب

محمدباقر، امامزاده


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 6 تیر 1399 تاریخچه مقاله

محمدباقر، امامزاده \ emām-zāde mohammad-bāqer \ ، امامزاده‎ای در آبادی رودک، واقع در دهستان رودبار قصران. بنای این امامزاده در دامنۀ منطقه‎ای کوهستانی، در 20کیلومتری فشم، در بالاترین نقطۀ آبادی رودک و در سینه‎کش باختری درۀ زیارت واقع شده است (سروقدی، 167؛ پازوکی، 1 / 280). 
نسب امامزاده محمدباقر به امام موسى کاظم (ع) می‎رسد (سروقدی، همانجا).

در باب به شهادت رسیدن امامزاده محمدباقر گفته شده است که کدخدایان رودبار قصران که بیشتر آنان از مخالفان خاندان اهل بیت (ع) بودند، امامزاده محمدباقر را به شدت مجروح ساختند. او سپس با وجود جراحتهای زیاد به آبادی رودک روانه شد. مخالفان پس از مدتی تعقیب و جست‌وجو، وی را در این آبادی یافتند و باردیگر او را مورد آزار قرار دادند. پس از آن، امامزاده محمدباقر آب طلب کرد، ولی آنان اجابت نکردند؛ او سپس عصای خود را به زمین زد و در آن مکان چشمۀ آب جوشانی جاری شد که امروزه به چشمۀ مراد شهرت دارد. اما دشمنان مانع از آب‌نوشیدنِ امامزاده محمدباقر شدند. آن‌گاه امامزاده به درختی نظر افکند و به‎سبب کرامتهای او، از آن درخت شیر خشت پدید آمد؛ امامزاده اندکی از آن نوشید و سپس به شهادت رسید. از آن پس مرقد امامزاده محمدباقر در این مکان بنا شد. این امامزاده همواره مورد توجه و احترام اهالی آبادی رودک بوده است ( کنز الانساب، 87 - 88؛ مهندس، 72).
دیرینگی بنای اولیۀ این امامزاده با توجه به مجموعۀ شواهد و مدارک موجود، ازجمله شجره‌نامۀ امامزاده و سفالهایی که از سطح آبادی رودک به دست آمده، به سده‎های 5 و 6 ق / 11-12 م بازمی‌گردد (پازوکی، 1 / 283). بنای بقعۀ امامزاده محمدباقر در دورۀ فتحعلی شاه قاجار، و با ترکیبی متفاوت و با وضعیت کنونی آن، بازسازی شد (مهندس، 71؛ پازوکی، 1 / 280). 
این بنا که بار دیگر در 1375 ش بازسازی و مرمت گردید، دارای مساحتی حدود 150 مـ2 است و در فضایی بـه وسعت 500 مـ2 واقع شده است (سروقدی، همانجا؛ طباطبایی، 117). بنای بقعۀ امامزاده محمدباقر مشتمل بر دو بخش بنای مقبرۀ اصلی و اتاقهای جانبی است. بنای مقبرۀ اصلی شامل برج مقبره‎ای‌شکل است که از داخل هشت‌ضلعی نامنظم، و از خارج دایره‎ای نامنظم است و گنبد بیز دارد.
در بدنۀ خارجی و غربی مقبرۀ امامزاده سنگ بزرگی به ابعاد 5 / 3 × 4 متر و به شکل نامنظم وجود دارد که گفته می‎شود در 1374 ش از کوهی در سمت غرب امامزاده سقوط کرده، در بدنۀ بنا فرو رفته، و ترکیب امامزاده را تغییر داده است. 
بدنۀ داخلی بنای اصلی امامزاده تا ارتفاع دو متر با سنگ مرمر سفید، تزیین گردیده، و سطوح بالاتر با گچ اندود شده، و در داخل آن ضریح فلزی جدیدی نصب شده است. سنگ و ملاط گچ سنتی از مصالح اصلی به کار گرفته شده در این بنا به‎شمار می‎روند.
درضلع شمالی بنای مقبرۀ اصلی و در جهت شرقی ـ غربی، اتاق مستطیل‌شکلی احداث شده، و ورودی امامزاده در میانۀ ضلع شمالی آن تعبیه شده است. اتاق جبهۀ شرقی و جنوبی امامزاده، ضلعهای شرقی و جنوبی امامزاده را به‎صورت نیم‌دایره‎ای در برگرفته است. بدنۀ این اتاق و اتاق شمالی امامزاده تا ارتفاع 5 / 1 متر با سنگ مرمر سفید تزیین گردیده، و سطوح بالاتر آن با گچ اندود شده است. 
در سمت راست دری که از اتاق دایره‎ای‌شکل به داخل بقعۀ اصلی راه می‎یابد، کتیبه‎ای به ابعاد 112 × 39 سانتی‌متر از سنگ مرمر وجود دارد که در داخل دیوار نصب شده، و روی آن 25 بیت در مدح و ثنای صاحب امامزاده به خط نستعلیق حک شده است. گفته می‎شود این کتیبه پس از نوشته شدن، در هنگام حمل به محل امامزاده شکسته، و در دورۀ فتحعلی‎شاه به همان صورت در بنای امامزاده نصب شده است. 
در سمت چپ درِ ورودی به داخل امامزاده سنگ قبری وجود دارد که از نمونه‎های متداول در سده‎های 10-11 ق / 16-17 م است. بنای امامزاده محمدباقر در مهر 1382 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است (پازوکی، 1 / 280-284). 

مآخذ

 پازوکی طرودی، ناصر، آثار تاریخی شمیران، تهران، 1382 ش؛ سروقدی، محمدجعفر، بقاع متبرکۀ استان تهران، تهران، 1384 ش؛ طباطبایی، محمدهادی و دیگران، تهران 100، ویژه‎نامۀ صدسالگی شهرداری تهران، تهران، 1387 ش؛ کنز الانساب، بمبئی، 1302 ق؛ مهندس، میرزامحمد، «جغرافیای درۀ رودبار قصران»، به‎کوشش حسین کریمان، میراث اسلامی ایران، به‎کوشش رسول جعفریان، قم، 1375 ش / 1416 ق.

حسن موسوی‎زاده
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: