صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / محمود، امام زاده /

فهرست مطالب

محمود، امام زاده


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 8 تیر 1399 تاریخچه مقاله

محمود، امامزاده \ emām-zāde mahmūd \ ، امامزاده‎ای در آبادی دربند‎سر، واقع در دهستان رودبار قصران. 


بقعۀ این امامزاده در منطقه‎ای سردسیر و کوهستانی در منتها‎الیه جنوب باختری آبادی دربندسر، و در ضلع جنوبی رودخانه و در دامنۀ شمالی پیست اسکی و کوه بره‎چر، و در 35کیلومتری فشم قرار دارد (پازوکی، 1 / 405؛ سروقدی، 169). براساس کتاب کنز الانساب (ص 108) امامزاده محمود از نوادگان امام علی النقی (ع) است. 
بنای این امامزاده مشتمل بر اتاق مستطیل‌شکلی است که در جهت شمال ـ جنوب احداث شده است. این امامزاده از دو قسمت مجزا تشکیل شده که قسمت اول آن به‌عنوان سکونتگاه یا انبار، و قسمت دیگر محل دفن امامزاده و زیارتگاه است. سقف امامزاده با خرپای چوبی و ورق شیروانی، بدنۀ دیوارهای داخلی بنا با گچ‎اندود، و بدنه‎های بیرونی آن با سیمان سفید پوشانده شده است. 
اهالی آبادی دربندسر برای جلوگیری از تخریب امامزاده به وسیلۀ بهمن، دیوارۀ عظیمی از سنگ به فاصلۀ حدود 30 متر در جنوب امامزاده بنا کرده‎اند (پازوکی، 406؛ علی‌اصغری، بش‍‌ ). بقعۀ امامزاده محمود در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است (سروقدی، همانجا). در اطراف بقعۀ امامزاده گورستان آبادی دربندسر قرار دارد.

مآخذ

 پازوکی طرودی، ناصر، آثار تاریخی شمیران، تهران، 1382 ش؛ سروقدی، محمدجعفر، بقاع متبرکۀ استان تهران، تهران، 1384 ش؛ علی‌اصغری، فاطمه، «امامزاده محمود روستای دربندسر حفاظت می‌خواهد»، خبرگزاری میراث فرهنگی (مل‍ ‌)؛ کنز الانساب، بمبئی، 1302 ق؛ نیز:

Chn,www.chn.ir / news / Print / ?Section = 2&id = 42603 (acc. Jan. 10, 2009).
حسن موسوی‎زاده
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: