صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / مالک اشتر (پردیس)، دانشگاه صنعتی /

فهرست مطالب

مالک اشتر (پردیس)، دانشگاه صنعتی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 26 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

مالک ‎اشتر (پردیس)، دانشگاه صنعتی \ dānešgāh-e sanºatī-ye mālek-e aštar (pardīs) \ ، دانشگاهی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، واقع در محلۀ لویزان، خیابان شهید شعبانلو، نرسیده به بزرگراه شهیدبابایی، منطقۀ 4 شهرداری تهران.
دانشگاه صنعتی مالک ‌اشتر پس از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت فرهنگ و آموزش‌ عالی در 1365 ش، و با هدف اجرای پروژه‎های تحقیقاتی خاص ملی و آموزش و تربیت کارشناسان و کادر ویژۀ مورد نیاز صنایع و مراکز تحقیقاتی کشور تأسیس شد. این دانشگاه در ابتدا در شاهین‌شهر اصفهان قرار داشت، تا آنکه در 1378 ش به منظور افزایش دوره‎های آموزشی تحصیلات تکمیلی پژوهش‌محور و تعامل آموزش و پژوهش در صنایع موردنظر که عمدتاً در تهران مستقر بودند، مرکز این دانشگاه از شاهین‌شهر به تهران انتقال یافت.
دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران (پردیس) مشتمل بر مجتمع دانشگاهی مواد و فناوریهای ساخت؛ مجتمع دانشگاهی برق و الکترونیک؛ مجتمع دانشگاهی مدیریت و فناوریهای نرم؛ مجتمع دانشگاهی فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت؛ مجتمع دانشگاهی علوم و فناوریهای نوین؛ و پژوهشکدۀ پدافند غیرعامل است. همچنین دانشگاه صنعتی مالک‎اشتر اصفهان در شاهین‌شهر دربرگیرندۀ مجتمع دانشگاهی علوم کاربردی؛ مجتمع دانشگاهی علوم و فناوری زیردریا؛ دانشکدۀ مهندسی مکانیک و هوافضا؛ دانشکدۀ مهندسی مواد؛ دانشکدۀ مهندسی برق و الکترونیک؛ دانشکدۀ مهندسی صنایع؛ و دانشکدۀ علوم و مهندسی دریایی است.
در 1387 ش، به همت اعضای انجمن علمی فیزیک این دانشگاه پژوهشکده‌ای با نام پژوهشکدۀ دکتر اردشیر حسین‎پور تأسیس شد که هم‎اکنون دو پژوهش‌سرای هسته‎ای، و اپتیک و لیزر آن به فعالیت مشغول است.
امروزه (1389 ش) دانشگاه صنعتی مالک اشتر با برخورداری از توانمندیها و قابلیتهای علمی و فنی لازم سازمان‌دهی فعالیتهای پژوهشی ـ آموزشی مجموعه‎های آکادمیک؛ ایجاد ارتباط سیستماتیک با مراکز علمی و دانشگاهی داخل و خارج از کشور؛ اجرای پروژه‎های تحقیقـاتی در حوزه‎هـای کاربردی ـ توسعـه‎ای ـ بنیادی؛ گسترش دوره‎های تحصیلات تکمیلیِ پژوهش‌محور و دوره‎های تخصصی کوتاه‌مدت تکنولوژی‌محور، و نیز دوره‎های کاردانی و کارشناسی خاص برای تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز کشور؛ توسعۀ اطلاع‎رسانی و انفورماتیک؛ سامان‌دهی امر جذب و انتقال تکنولوژی و خدمات علمی و فنی؛ سامان‌دهی امر استانداردسازی محصولات صنعتی؛ و تشکیل انجمنهای علمی در سطح کشور، به فعالیت خود ادامه می‎دهد.
دانشگاه صنعتی مالک ‎اشتر (پردیس) دارای مرکزی به‌نام مرکز تحقیقات فناوریهای نوین ساخت است که به اختصار «متکن» نامیده می‎شود. فعالیتهای این مرکز به‌طورکلی بر بخشهای اندازه‎گیری / کنترل کیفیت به کمک رایانه؛ طراحی به کمک رایانه؛ ساخت به کمک رایانه؛ مهندسی به کمک رایانه؛ و اتوماسیون صنعتی متمرکز است.

مآخذ

http: / / moshavereh.parsehportal.com / index.php?option=com_content & view=article&id=1411 & Itemid=691; www. mut.ac.ir / about / a / A_mainl.htm;www.mut.ac.ir / moa / mainMo.htm; www.mut.ac.ir / mutsite / index.htm; www.mut.ac.ir / ta / matcan / Maint1.htm.
حسن موسوی‎زاده

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: