صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / مجیدیه /

فهرست مطالب

مجیدیه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 8 تیر 1399 تاریخچه مقاله

مجیدیه \ majīdiy(yy)e \ ، در گذشته روستایی آباد در شمیران، و امروزه محله‌ای واقع در محدودۀ منطقه‌های 4 و 8 شهرداری تهران. 
برخی مجیدیه را همانند دیگر روستاهای همسایۀ آن ازجمله شمس‌آباد، آبادکردۀ عبدالمجید میرزا عین‌الدوله (د 1306 ش)، صدراعظم مظفرالدین شاه، می‌دانند و معتقدند که نام مجیدیه برگرفته از نام کوچک عین‌الدوله است (ستوده، 2 / 750؛ «شناسنامه ... »، بش‍‌ ). اراضی مجیدیه در گذشته، ماسه‌ای، و برای کشاورزان نامناسب بوده، و ازهمین‌رو، ساکنان زیادی نداشته است. آب این روستا از جوی آب روستای شمس‌آباد و یک رشته قنات تأمین می‌شده است. 
با تأسیس کارخانۀ آب‌جوسازی در 1328 ق در روستای مجیدیه، بیشتر اهالی در آن کارخانه مشغول کار شدند و کارگرانی نیز از دیگر جاها به مجیدیه آمدند و در آن کارخانه به کار پرداختند. در میان آنها عده‌ای آذربایجانی و ارمنی بودند که در این روستا ساکن شدند؛ ازاین‌رو، بر جمعیت آن افزوده شد. به‌سبب وجود این کارخانه، در اواخر سال 1332 ش مجیدیه پیش از بسیاری دیگر از نقاط شهری تهران به شبکۀ برق متصل گردید (جمال‌زاده، 95؛ فرهنگ ... ، 1 / 201؛ طباطبایی، 166). 
براساس نخستین سرشماری عمومی در 1335 ش، جمعیت این روستا 684‘1 تن بوده است ( گزارش ... ، 6). مجیدیه در اواسط دهۀ 1340 ش با گسترش شهر تهران به آن ضمیمه، و به یکی از محله‌های آن شهر بدل شد. این محله توسط بزرگراه رسالت به دو قسمت مجیدیۀ شمالی واقع در منطقۀ 4، و مجیدیۀ جنوبی واقع در منطقۀ 8 شهرداری تقسیم شده است. 
مجیدیه تا 1387 ش محله‌ای مستقل به‌شمار می‌آمد، اما براساس تقسیمات شورایاری محلات در 1387 ش، امروزه محله‌های مجیدیه و شمس‌آباد به‌عنوان یک محله به‌شمار می‌آیند. محلۀ مجیدیه ـ شمس‌آباد از شرق به بزرگراه امام علی، از غرب به بزرگراه شهید صیاد شیرازی، از جنوب به خیابان جانبازان (گلبرگ)، و از شمال به بزرگراه شهید زین‌الدین منتهی می‌شود. خیابان استاد حسن بنا از خیابانهای مشهور تهران در این محله قرار دارد؛ همچنین بوستانهای مجیدیه، جانبازان، کودک، گلزار، فرشته، اقاقیا، شایان، و ورزشگاه شهدای گمنام و مجموعۀ ورزشی شهید رجایی در این محله واقع‌اند (طباطبایی، همانجا؛ «شناسنامه»، بش‍‌ ). 

مآخذ

 جمال‌زاده، محمدعلی، گنج شایگان، برلین، 1335 ش؛ ستوده، منوچهر، جغرافیای تاریخی شمیران، تهران، 1374 ش؛ «شناسنامۀ محلات»، شهرداری منطقۀ 4 تهران (مل‍‌ )؛ طباطبایی، محمدهادی و دیگران، تهران 100، ویژه‌نامۀ صدسالگی شهرداری تهران، تهران، 1387 ش؛ فرهنگ جغرافیایی ایران (آبادیها)، استان مرکزی، دایرۀ جغرافیایی ستاد ارتش، تهران، 1328 ش؛ گزارش مشروح حوزۀ سرشماری تهران، وزارت کشور، 1337 ش؛ نیز: 

Region4.Tehran, http: / / region4.tehran.ir / Default.aspx? language=fa-IR&PageContentID=3028&tabid=21499 (acc. Nov. 29,2009). 
حسن موسوی‌زاده
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: