صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / لواسانی، محمدعلی /

فهرست مطالب

لواسانی، محمدعلی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 25 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

لواسانی \ lavāsānī \ ، محمدعلی، سید محمدعلی لواسانی، فرزند سید احمد، فرزند سید ابوالقاسم حسینی، عالم دینی.
او در 1310 ش / 1931 م در نجف متولد شد و در نوجوانی به حوزۀ علمیه رفت و پس از گذراندن دورۀ مقدمات و سطح، درس خارج را نزد آیت‎الله خویی تحصیل کرد؛ سپس به تهران مهاجرت نمود.
لواسانی از آنجایی که روحیه‎ای انقلابی داشت، به مبارزه با مفاسد و منکرات پرداخت و ازجمله روحانیانی بود که به سیاستهای محمدرضا شاه پهلوی اعتراض، و در مبارزات علیه حکومت او شرکت داشت. او در شمار 50 تن روحانی‌ای بود که در فروردین 1328 طی نامه‎ای، از محمدرضا شاه خواستار اصلاح بعضی از مواد قانون اساسی شدند. وی همچنین با مجتبى نواب صفوی و دیگر فداییان اسلام همراه بود، ازاین‌رو، تحت تعقیب ساواک قرار گرفت و مجبور شد ایران را ترک کند و چندین سال در عربستان و عراق اقامت داشت.
او پس از انقلاب در ایران بـه فعالیتهای گوناگونی پـرداخت، ازجمله روزنامـۀ نبـرد ملت را منتشر کرد؛ همچنین به عنوان سفیر ایران در تانزانیا منصوب شد. دیگر اینکه در قوۀ قضائیه مدتی به‌خدمت پرداخت (حسینی، 124؛ اسناد ... ، 3 / 17- 18) و سپس به فعالیتهای دینی و فرهنگی و نیز امامت جماعت در مساجد تهران مشغول شد (همانجا).

مآخذ

 اسناد انقلاب اسلامی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران، 1374 ش؛ حسینی‎لواسانی، ابراهیم، طنین روحانی در زندگانی خاندان لواسانی، مشهد، 1384 ش.

مینا احمدیان

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: