صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / لواسانی، محمد /

فهرست مطالب

لواسانی، محمد


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 25 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

لواسانی \ lavāsānī \ ، محمد، صدرالدین محمد لواسانی (زنده در 1319 ق / 1901 م)، خطاط و کاتب عصر قاجار. 
پدر وی میرزا شمس‎الدین محمد حکیم‌الٰهی ثانی در علم کلام و حکمت و ریاضی مهارتی تمام داشت و پدربزرگ وی نیز محمدجعفر حکیم‎الٰهی لواسانی از شاگردان حاج ملاهادی سبزواری بود و در حدیث، علوم معقول، تاریخ و انشا مهارت داشت. 
از برادران صدرالدین محمد لواسانی، میرزا فضل‎الله حکیم‌الٰهی لواسانی، ادیب و فاضل، و میرزا علینقی حکیم‌الٰهی، خطاط، مذهِّب، مترجم و شاعر متخلص به حکمت بوده است. 
صدرالدین محمد، نستعلیق را استادانه می‎نوشته، و در خط نیز شاگرد عموی خود میرزا علی‌محمد صفای لواسانی بوده است. 
محمدمعصوم معصوم‌علیشاه که در 1314 ق صدرالدین را در لواسان ملاقات کرده، در کتاب طرائق‎الحقائق بیان داشته است که خط نستعلیق صدرالدین همانند استادان گذشته‎اش است.
از آثار وی می‎توان به اینها اشاره کرد: یک نسخه مصطلحات الصوفیه از عبدالرزاق کاشانی، به قلم کتابت خودش، با رقم «کتبه صدرالدین محمد بن شمس‌‎الدین محمد بن محمد جعفر الالٰهی النظامی اللواسانی سنة 1312» در کتابخانۀ سلطنتی تهران؛ و نسخه‎ای دیگر از همان کتاب و به همان قلم با رقم «کتبه العبد ... محمد صدرالدین ... سنة 1311» از متروکات مرحوم تقی دانش؛ نسخۀ منتخب نثر اللآلی به قلم کتابت متوسط، با رقم و تاریخ « ... انا العبد صدرالدین بن شمس ‎الدین الشهیر به حکیم الٰهی عفی عنه. سنة 1319» در کتابخانۀ سلطنتی تهران.

مآخذ

 اثر آفرینان، به‌کوشش کمال حاج سیدجوادی و دیگران، تهران، 1377 ش؛ بیانی، مهدی، احوال و آثار خوش‌نویسان، تهران، 1363 ش؛ معصوم‌علیشاه، محمدمعصوم، طرائق الحقائق، به‌کوشش محمدجعفر محجوب، تهران، 1318 ش.

شهرزاد رحیمی گابیه
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: