صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / لجنی، پناهگاه /

فهرست مطالب

لجنی، پناهگاه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 24 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

لجنی، پناهگاه \ panāhgāh-e lajanī \ ، پناهگاهی واقع در مسیر شمشک به سرک‌چال. 
این پناهگاه در °51 و ´17 طول شرقی، و °36 و ´17 عرض شمالی و در ارتفاع حدود 200‘ 3متری از سطح دریا واقع است. کوهنوردانی که قصد صعود به قله‌های سرک‌چال و برج خلنو را دارند، معمولاً از دو راه به این قله‌ها دسترسی می‌یابند: راه نخست از روستای سپیدستون واقع در شمال شمشک، و راه دوم از روستای روته واقع در شمال شرقی فشم آغاز می‌شود. از روستای سپیدستون مسیر پاکوب مشخصی وجود دارد که بر سر راه قلۀ سرک‌چال پس از حدود دو ساعت کوه‌پیمایی به پناهگاه لجنی می‌رسد؛ اما برای رسیدن به این پناهگاه از راه روته، باید راه مالرو روته به لجنی را که حدود 2 کمـ درازا دارد، پیش گرفته و بر سر راه قلۀ سرک‌چال به پناهگاه لجنی رسید. از این پناهگاه تا قلۀ سرک‌چال حدود دو ساعت کوه‌پیمایی فاصله است. کوهنوردان از این پناهگاه افزون بر صعود به قله‌های سرک‌چال و برج خلنو به ارتفاعات کوتاه‌تر همچون آبک (اوک)، پی‌نُسوم، لجنی، ککُم‌چال و چکوت نیز صعود می‌کنند. 
ساختمان پناهگاه لجنی در 1364 ش با مصالح سنگ، سیمان و ورقۀ آهن ساخته شده، و دارای ابعاد کوچکی است و بیشتر حالت جان‌پناه دارد. از سازندگان و کسانی که در ساخت آن تأثیرگذار بوده‌اند، اطلاع چندانی در دست نیست و ظاهراً از زمان ساخت تاکنون (1391 ش) مرمت و بازسازی نشده است. این پناهگاه ظرفیت خواب 15 نفر را دارد؛ اما هیچ امکانات خاصی ندارد. حدود نیم ساعت پس از روستای سپیدستون در مسیر پناهگاه لجنی ــ پایین دیوارۀ سنگی شمشک ــ چشمۀ آب کوچکی وجود دارد. همچنین در ادامۀ مسیر در منطقه‌ای که گوسفندسرای محلی در آن واقع است، چشمۀ دیگری قرار دارد که آخرین چشمۀ موجود در منطقه است و از این محل تا قلۀ دیگر آبی وجود ندارد. 
قلۀ مرتفع سرک‌چال بر روی خط الرأس شرقی ـ غربی در شمال منطقۀ عمومی جاجرود و شمال آبادیهای شمشک و لالان مشهورترین قله‌ای است که در طی سالهای متمادی کوهنوردان از یال جنوبی آن از طریق مسیر آبادیهای اطراف شمشک به گردنه و پناهگاه لجنی صعود می‌کنند؛ از همین‌رو، این پناهگاه در همۀ فصول برای کوهنوردان مهم است.

سیما صفری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: