صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / لجنی، دره /

فهرست مطالب

لجنی، دره


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 24 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

لجنی، دره \ darre-ye lajanī \ ، یا لنجنی، دره‌ای واقع در جنوب قلۀ سرک‌چال. 
این دره به درازای حدود 500‘6 متر در جهت شمال به جنوب کشیده شده، و شیب آن به سمت روستای روته است و از شمال به دامنه‌های جنوبی قلۀ سرک‌چال، و از جنوب به روستای روته منتهی می‌شود. 
اختلاف ارتفاع دو نقطۀ آغازین و پایانی این دره حدود 300‘1 متر است. از ویژگیهای مهم این دره پرپیچ و خم بودن و فاصلۀ کم میان دو یال سمت چپ و راست آن است و در بعضی بخشهای میانی آن، این فاصله کمتر نیز می‌شود. اگر از پایین این دره به بالای آن حرکت شود در سمت راست، 3 درۀ مهم و در سمت چپ 4 درۀ مهم و بزرگ دیده می‌شوند. 
این دره پیش از رسیدن به جادۀ خاکی معدن روته، به دو شاخه تقسیم می‌شود. در طول مسیر دره پیش از جادۀ معدن مذکور رودخانۀ دائمی و پرآبی جریان دارد. درۀ معروف لپه‌سنگ در راست این دره، و گردنۀ لجنی و همچنین پناهگاه معروف لجنی در چپ آن جای دارند. در قسمتهای انتهایی هر دو شاخۀ این دره چشمه‌های آب زیادی وجود دارد که منبع تغذیۀ آنها وجود قله‌هایی با بیش از 000‘4 متر بلندی است و در طول سال پوشیده از برف است. درۀ لجنی از مسیرهای پر رفت‌وآمد کوهنوردان است. بهترین راه ورود به این دره از طریق جادۀ روستای روته است؛ اما کوهنوردان از مسیرهای متعدد، خود را به این دره می‌رسانند. راه‌پیمایی و پیمایش در این دره چندان سخت نیست و زمان پیمایش در آن حدود 3 تا 4 ساعت است و بستگی به مسیر متغیر آن دارد. از طریق این دره می‌توان به قله‌های سرک‌چال، سیاه‌غار، کلون‌بستک و سایر قله‌های منطقه دسترسی داشت.

مجید یاسینی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: