صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / لبافی نژاد(شهید دکتر)، مرکز پزشکی و درمانی /

فهرست مطالب

لبافی نژاد(شهید دکتر)، مرکز پزشکی و درمانی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 8 تیر 1399 تاریخچه مقاله

لبافی‌نژاد (شهید دکتر)، مرکز پزشکی و درمانی \ markaz-e pezeškī va darmānī-ye šahīd doktor labbāfī-nežād \ ، از مراکز پزشکی سازمان تأمین اجتماعی که از نظر آموزشی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است. این مرکز در خیابان پاسداران، بوستان نهم واقع شده است. 
زمین این بیمارستان از موقوفات مهدیقلی هدایت (ه‍ م)، از رجال دورۀ قاجار، به شمار می‌آید. هدایت که در پرداختن به امور خیریه همواره پیش‌قدم بود، زمینی به مساحت 000‘12 مـ2 را به‌منظور احداث ساختمان بیمارستان در این ناحیه واگذار کرد. او همچنین، زمین دیگری را در محلۀ دروس برای ساختن بیمارستان در نظر گرفت که امروزه به بیمارستان هدایت (ه‍ م) معروف است (هدایت، 27). 
این مرکز در سالهای پیش از انقلاب اسلامی، برای سازمان تأمین اجتماعی ساخته، و با پیروزی انقلاب، ساختمان آن به‌صورت نیمه‌تمام رها شد. در 1360 ش، ساختمان این مرکز به دنبال بازگشایی دانشگاهها پس از انقلاب فرهنگی، به‌صورت نیمه‌تمام در اختیار بیمارستان خزانه قرار گرفت. به دنبال تخریب ساختمان قدیمی بیمارستان خزانه کارکنان آن به طور موقت به این ساختمان منتقل شدند؛ ازاین‌رو، مرکز پزشکی لبافی‌نژاد در همان سالها کار خود را آغاز کرد، و به‌تدریج با فراهم‌شدن امکانات و تجهیزات لازم، و نیز جذب نیروهای پزشکی متخصص، فعالیت جدی و گسترده‌تر پزشکی و درمانی خود را ادامه داد. در سالهای نخست تأسیس این بیمارستان و با توجه به شرایط ویژۀ کشور، رسیدگی به امور مجروحان جنگی و کمک به مصدومان شیمیایی، همچون بسیاری دیگر از بیمارستانها در اولویت کاری این مرکز قرار گرفت؛ به گونه‌ای که تختهای این بیمارستان تا روزهای پایانی جنگ بیشتر به مداوای مجروحان جنگی اختصاص داشت. 
هم‌زمان با راه‌اندازی این مرکز، مقدمات الحاق آن به سیستم آموزشی نیز فراهم شد. مرکز پزشکی لبافی‌نژاد از نظر آموزشی در ابتدا زیرمجموعۀ مجتمع آموزشی وزارت بهداری بود و سپس به دانشکدۀ طالقانی، و پس از آن به دانشکدۀ پزشکی قدس ملحق شد و سرانجام، به دنبال تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به‌عنوان یکی از بیمارستانهای آموزشی دانشکدۀ علوم پزشکی شهید بهشتی شناخته شد. در حال حاضر (1390 ش) این بیمارستان از مراکز پزشکی سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود و از نظر کادر پرستاری در سطح استاندارد، و به‌عنوان یکی از مراکز پزشکی نمونۀ آموزشی دانشگاه شهید بهشتی شناخته شده است. 
از اهداف سازمانی مرکز پزشکی آموزشی و درمانی شهید دکتر لبافی‌نژاد می‌توان به این موارد اشاره کرد: ارائۀ بالاترین سطح خدمات درمانی در رشته‌های چشم، اورولوژی، قلب، ریه و عفونی؛ ارائۀ روشهای نوین درمانی و جراحی در زمینه‌های مختلف؛ تربیت نیروی انسانی کارآمد و مورد نیاز کشور در رشتۀ پزشکی و رشته‌های وابسته در سطوح تخصصی و فوق‌تخصصی؛ ارائۀ خدمات درمانی به بیماران کشورهای هم‌جوار؛ ارتقای شاخصهای کمّی و کیفی سلامت در سطح کشور؛ ارتقای رضایت بیماران و مراجعه‌کنندگان داخلی و خارجی؛ و گسترش عملکرد نیروی انسانی ازطریق بالابردن انگیزۀ کاری و آموزش مستمر در حین خدمات. 
ازجملۀ بخشهای این بیمارستان می‌توان اینها را برشمرد: بخش چشم‌پزشکی زنان و مردان؛ بخش داخلی زنان و مردان؛ بخش رتین؛ بخش عفونی که به تهیۀ انواع محیط کشت ابداعی برای بررسی و تشخیص بیماریهای عفونی مختلف ازقبیل ایدز و هپاتیتهای مزمن، و همچنین بررسی عفونتهای بیمارستانی می‌پردازد؛ بخش CCU؛ بخش RCU؛ بخش اورولوژی؛ بخش ریکاوری؛ بخش اورژانس داخلی؛ بخش بیهوشی؛ بخش رادیولوژی؛ بخش پاتولوژی و آزمایشگاه؛ بخش پزشکی هسته‌ای؛ و بخش قلب. 
از قسمتهای دیگر این مرکز پزشکی می‌توان به کتابخانه و واحد سمعی و بصری آن اشاره کرد. 
مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی شهید دکتر لبافی‌نژاد دارای 7 اتاق عمل چشم و 7 اتاق عمل اورولوژی و پیوند کلیه است. تمامی اتاقهای عمل این بیمارستان برای نظارت بر عملهای جراحی توسط استادان، به نمایشگرهای ویژه مجهز است و در آنها ازطریق خطوط اینترنت، امکان انتقال صدا و تصویر به طور زنده به سالن کنفرانس و مراکز دیگر فراهم شده است. اتاقهای عمل این بیمارستان همچنین، با ابزارهای پیشرفتۀ چشم‌پزشکی و اورولوژی و بیهوشی، برای ایجاد امکان عملهای پیشرفتۀ جراحی تجهیز شده است. 
مهم‌ترین جراحیهای این مرکز در زمینۀ چشم، اورولوژی، و پیوند کلیه است. این بیمارستان در حال 
حاضر (1390 ش) از نظر شمار عملهای پیوند کلیه دارای رتبۀ نخست در سطح کشور، و رتبۀ چهارم در جهان است. 
در این مرکز پزشکی، چند مرکز وابستۀ پژوهشی وجود دارد که تاکنون به ارائۀ شمار فراوانی طرح تحقیقاتی و مقاله در مجله‌های معتبر و یا کنگره‌های داخلی و خارجی پرداخته‌اند. مرکز تحقیقات بیماریهای کلیه و مجاری ادرار (تأسیس: 1378 ش) واقع در خیابان پاسداران، بوستان نهم؛ مرکز تحقیقات چشم (تأسیس: 1378 ش) واقع در خیابان پاسداران، خیابان شهید امیر ابراهیمی، بوستان هشتم؛ و مرکز تحقیقات عفونی (تأسیس: 1382 ش) واقع در خیابان اوین، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشکدۀ پزشکی، طبقۀ هفتم از آن جمله‌اند. 

مآخذ: «آشنایی با بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی لبافی‌نژاد»، مجلۀ پزشکی تأمین اجتماعی، تهران، 1384 ش، س 4، شم‍ 21؛ «امکـانات تشخیصی بیمارستـان شهید دکتر لبافی‌نژاد»، صندوق تأمین اجتماعی (مل‍‌ )؛ «تاریخچه»، مرکز تحقیقات اورولوژی و نفرولوژی (مل‍‌ )؛ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی شهید بهشتی (مل‍‌ )؛ مرکز پزشکی آموزشی و درمانی شهید دکتر لبافی‌نژاد (مل‍‌ )؛ مرکز تحقیقات چشم (مل‍‌ )؛ مرکز تحقیقات عفونی (مل‍‌ )؛ هدایت، مهدیقلی، گزارش ایران، به کوشش محمدعلی صوتی، تهران، 1363 ش؛ نیز: 

Idtmrc, www.idtmrc.ac.ir; Labbafinejad-hospital, http: / / labbafinejad-hospital. com (acc. Nov. 4, 2011); Orcir, www.orcir.org; Sbmu, www.sbmu.ac.ir (acc. Nov. 4, 2011); Sso, http: / / www2.sso.ir / web / sso / addresses / med / the / labaf (acc. Nov. 4, 2011); Unrc, www.unrc.ir / Persian / subject. aspx? sbid = acb74427 - 6b40 - 4b86 - a7c1 - 704ad0f453b1 (acc. Nov. 4, 2011). 
حسن موسوی‌زاده
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: