صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / لالان، دره /

فهرست مطالب

لالان، دره


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 24 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

لالان، دره \ darre-ye lālān \ ، دره‌ای واقع در شمال روستای لالان. 
این دره به درازای حدود 800‘5 متر در جهت شمال‌غربی به جنوب‌شرقی کشیده شده، و شیب آن به سمت روستای لالان است و در ناحیۀ میانی، با یک قوس به شرق منحرف می‌شود. درۀ لالان از دامنۀ قلۀ برج خلنو و بلندیهای مربوط به آن در شمال غربی آغاز می‌شود و در اراضی شمال روستای لالان در جنوب پایان می‌یابد. 
اختلاف ارتفاع میان دو نقطۀ آغازین و پایانی درۀ لالان حدود 650 متر است. رودخانه‌ای پرآب و دائمی در این دره جریان دارد که در طول مسیر با دریافت آب جاری از دره‌های اطراف، بر میزان آب آن افزوده می‌شود. دور تا دور این دره را قله‌هایی با ارتفاع حدود 000‘4 متر فرا گرفته‌اند. با حرکت از روستای لالان به سمت بالا، در سمت راست 7، و در سمت چپ 6 درۀ کوچک و بزرگ دیده می‌شوند. 
راه ورود به این دره بیشتر از روستای لالان است؛ اما کوهنوردان از مناطق دیگر هم به آن راه پیدا می‌کنند. این دره در انتها دوشاخه می‌شود که یکی به شمال، و دیگری به غرب تغییر جهت می‌دهد. درۀ لالان به‌سبب وجود آب فراوان و دائمی دره‌ای سرسبز است و روستاییان منطقه باغهای فراوانی را در آن احداث کرده‌اند. راه‌پیمایی در این دره آسان است و حدود 3 ساعت زمان نیاز دارد. کوهنوردان از طریق درۀ لالان به برخی از قله‌های بلند البرز مرکزی مانند خلنو، میش‌چال، سرک‌چال، برج و دیگر قله‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.

مجید یاسینی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: