صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / لارکرور، کوه /

فهرست مطالب

لارکرور، کوه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 24 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

لارکرور، کوه \ kūh-e lār-korūr \ ، کوهی واقع در قسمت میانی خط‌الرأس قلۀ توچال به قلۀ دارآباد. 
کوه لارکرور که در میان کوهنوردان به بند لارکرور معروف است، با ارتفاع 380‘ 3 متری از سطح دریا، در °51 و ´28 و ´´35 طول شرقی، و °35 و ´52 و ´´45 عرض شمالی قرار دارد و از شمال به درۀ ایگل، از جنوب به درۀ دارآباد، از شرق به قلۀ سیاه‌بند، و از غرب به قلۀ چال‌او منتهی می‌گردد. 
کوه لارکرور در منطقه‌ای بسیار سخت‌گذر و باریک از خط‌الرأس قرارگرفته و تمامی افرادی که از قلۀ دارآباد قصد صعود به قلۀ توچال و بالعکس را دارند، می‌باید از این کوه ‌گذر کنند. شیب دو طرف شمالی و جنوبی این کوه بسیار تند و دارای پرتگاههای مهیب و عمیق است. دو طرف شرقی و غربی کوه لارکرور توسط گردنه‌هایی باریک به قله‌های اطراف آن متصل می‌شود. به‌طورکلی، این منطقه برای عبور افراد کم‌تجربه خطرناک است. شمال این کوه به‌ویژه در زمستان، سست و ریزشی است و ارتفاع برف در این قسمت به 4 تا 5 متر می‌رسد. 
با ایستادن بر روی قلۀ لارکرور، تمامی آبادیهای شمالی توچال خصوصاً ایگل، آهار، باغ گل و حتى قسمتهایی از فشم به‌خوبی قابل رؤیت هستند. بهترین مسیر دسترسی به این قله از طریق مسیر دارآباد و قرارگرفتن بر روی خط‌الرأس و حرکت به سمت قلۀ توچال امکان‌‌پذیر است.

مجید یاسینی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: