صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / لارک /

فهرست مطالب

لارک


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 24 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

لارک \ lārak \ ، یا رضاآباد، ارفعیه، در گذشته روستا و امروزه محله‎ای در شمال شرقی شهر تهران. 
نام این منطقه که متأثر از نام شخص ‎آبادکنندۀ آن است، از دورۀ ناصرالدین شاه قاجار تا عصر رضا شاه پهلوی چندین بار تغییر یافته است. این منطقه در ابتدا لارک نام داشت، اما هنگامی که به مهدی قلی ‎خان امیرآخور، داماد ناصرالدین شاه ملقب به مجدالدوله (د 1316 ش)، تعلق گرفت، رضاآباد نامیده شد (اعتمادالسلطنه، 91). پس از چندی میرزا رضا خان ارفع‎الدوله متخلص به دانش (د 1316 ش)، از رجال دورۀ ناصری، آن اراضی را خرید و به نام خود ارفعیه نامید (معتمدی، 393؛ طباطبایی، 158). ارفع‎الدوله در 1307 ش در آن منطقه که چندی بعد دوباره لارک نام گرفت، عمارتی را برای اقامت تابستانی خود و خانواده‌اش بنا کرد و به مناسبت تاج‌گذاری رضا شاه پهلوی (سل‍ 1304-1320 ش) به مدت 3 روز، جشن بزرگی در آنجا برپا کرد (هوشمند، 396-397). در 1341 ش حسن ارفع، فرزند ارفع‎الدوله و از نظامیان دورۀ پهلوی دوم، گاوداری بزرگی در روستای لارک تأسیس کرد؛ این گاوداری که نخستین‎ گاوهای شیرده اصلاح ‎نژادی وارد شده به ایران در آن نگهداری می‌شد، بخشی از شیر تهران و نواحی مجاور آن را تأمین می‎کرد (ارفع، 228-229؛ ستوده، 2 / 739).
اقتصاد روستای لارک بر کشاورزی استوار بود و جو و گیلاس از عمده‎ترین محصولات کشاورزی آن به شمار می‎رفت. زمینهای روستا نیز ازطریق قنات آبیاری می‎شد (کریمان، 1 / 532). جمعیت لارک در سرشماری 1335 ش، 140 نفر ذکر شده است ( گزارش ... ، 6). 
روستای لارک در پی گسترش کالبدی شهر تهران، به این شهر ضمیمه، و به یکی از محله‎های شمال پایتخت بدل شد. محلۀ لارک از شمال به محله‎های دارآباد و اقدسیه، از جنوب به بزرگراه ارتش و محلۀ اراج، از شرق به شهرک گلها و مسیل لارک، و از غرب به آجودانیه منتهی می‎شود (طباطبایی، همانجا؛ محمودیان، 30، 38). باشگاه سوارکاری نیروی زمینی و دانشگاه افسری در این محله واقع هستند (همانجا).

مآخذ

 اعتمادالسلطنه، محمدحسن، روزنامۀ خاطرات، به کوشش ایرج افشار، تهران، 1345 ش؛ ستوده، منوچهر، جغرافیای تاریخی شمیران، تهران، 1374 ش؛ طباطبایی، محمدهادی و دیگران، تهران 100، ویژه‎نامۀ صدسالگی شهرداری تهران، تهران، 1387 ش؛ کریمان، حسین، قصران ( کوهسران)، تهران، 1356 ش؛ گزارش مشروح حوزۀ سرشماری تهران، وزارت کشور، تهران، 1337 ش؛ محمودیان، علی‌اکبر و دیگران، اطلس شهرستان شمیران، تهران، 1381 ش؛ معتمدی، محسن، جغرافیای تاریخی تهران، تهران، 1381 ش؛ هوشمند، محمدجواد، تاریخ پرنس ارفع دانش، تهران، 1315 ش؛ نیز:


Arfa, H., Under Five Shahs, London, 1964.
حسن موسوی‎زاده
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: