صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / لار، دره /

فهرست مطالب

لار، دره


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : شنبه 24 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

لار، دره \ darre-ye lār \ ، دره‌ای بزرگ با طول حدود 41 کمـ ، میان استان تهران و استان مازندران. 
درۀ بزرگ لار در حد فاصل قلل میانی البرز مرکزی چون خلنو و پالون‌گردن، قبله، سینه‌زا و خرسنگ در شمال غربی، و مسیل و دریاچۀ سد لار در جنوب شرقی جای گرفته است. جهت این دره از شمال غربی به جنوب شرقی، و شیب آن به سمت دریاچۀ سد لار است. 
38 کمـ از این دره در استان تهران واقع شده است. اختلاف ارتفاع میان دو نقطۀ شروع و پایانی این دره به حدود 200‘1 متر می‌رسد. وجود کوههای معروف و بلندی که ارتفاع برخی از آنها به 000‘4 متر می‌رسد و همگی قسمت اعظم آب حاصل از ذوب برف خود را به این دره سرازیر می‌کنند، نیز موجب شده است تا بیشتر مواقع، این دره آب فراوانی داشته باشد. 
فاصلۀ عرضی میان یالهای سمت راست و چپ درۀ لار به حدی زیاد است که این یالها قابل مشاهده نیستند؛ یالها خود انشعابی از خط‌الرأس کوههای بزرگ منطقه‌اند. این دره چنان زیبا و جذاب است که در طولِ سال، گردشگران و طبیعت‌دوستان زیادی از سراسر ایران به این منطقه رهسپار می‌شوند. سرسبزی، آب فراوان و کوههای مرتفع، همگی این دره را چون نگینی سبز در خود محصور کرده‌اند. 
دسترسی به این منطقه به آسانی امکان‌پذیر است. راه‌پیمایی در طول این دره ساده و بسیار جذاب و لذت‌بخش است. کوهنوردان و گردشگران با وسایل مختلف، خود را به این دره می‌رسانند و از زیباییهای آن بهره‌مند می‌شوند. با پیمایش در این دره به کوههای گوناگون البرز مرکزی می‌توان دسترسی پیدا کرد. 

مجید یاسینی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: