صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / گوشواره، تپه ها /

فهرست مطالب

گوشواره، تپه ها


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 23 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

گوشواره، تپه‎ها \ tappehā-ye gūšvāre \ ، تپه‎هایی تاریخی واقع در جبهۀ غربی روستای کُند بالا در ارتفاع 115‘2 متری از سطح دریا.
این تپه‎ها در موقعیت °51 و ´39 طول شرقی، و °35 و ´54 عرض شمالی، بر دماغۀ رشته‎کوهی واقع شده‌اند که به صورت یالی در جهت شمال شرقی به جنوب غربی از مرکز روستای کند بالا آغاز می‎شود و به سمت روستای کند پایین امتداد می‎یابد.
تپه‎های گوشواره شامل 3 بخش متصل به یکدیگر هستند که در جهت شمال شرقی به جنوب غربی در امتداد یکدیگر واقع شده‎اند: 
بخش نخست آن در سمت شمال شرقی قرار دارد و شامل بقایای معماری ساختمانی است که تنها آثار پیهای آن باقی مانده است؛ ارتفاع این پیها حداکثر 30 سانتی‎متر است و به‎سبب انباشت آوار حاصل از تخریب بنا، هویت اصلی آن قابل تشخیص نیست. اهالی روستای کند بالا بقایای معماری برجای مانده از این بنا را متعلق به حمام می‎دانند؛ اما با توجه به شواهد موجود این مطلب صحیح به نظر نمی‎رسد، و احتمال می‎رود مستحدثات موجود در این بخش از تپه‎های گوشواره، شامل یک قلعۀ کوچک استقراری بوده که در مواقع هجوم دشمن و ناامنی و آشوبها مورد استفادۀ ساکنان روستا قرار می‎گرفته است. وسعت آثار معماری موجود در این بخش حدود 60 مـ2 است و شواهدی از وجود چند اتاق، یک راهرو و 1 تا 4 برج که با سنگ و ملاط گچ سنتی احداث شده‎اند، در آن قابل رؤیت است.
بخش دوم یا بخش میانی تپه‎های تاریخی گوشواره در جنوب غربی بخش نخست آن قرار دارد. این بخش شامل یک سراشیبی و سربالایی و دو گودال نسبتاً بزرگ به عمق حدود 1، طول 3 و عرض 2 متر است. در بدنۀ این گودالها آثار معماری فراوانی مشاهده می‎شود که با آجرهایی به ابعاد 5 / 3 × 20 × 20 سانتی‎متر و 3 × 18 × 18 سانتی‎متر احداث شده‎اند. طول این بخش از تپه‎های گوشواره حدود 75 متر است.
بخش سوم تپه‎های تاریخی گوشواره، تپۀ جنوب غربی است. این بخش از دیگر بخشهای تپه‎های گوشواره حدود 12 متر بلندتر است. در این بخش نیز بقایای معماری دیده می‎شود؛ اما میزان تخریب آنها به حدی است که نمی‎توان از کیفیت آنها اطلاعی دقیق کسب کرد. به نظر می‎رسد بقایای معماری این بخش از تپه‎های گوشواره در عمق بیشتری از زمین وجود داشته باشد. 
شالودۀ اصلی تپه‎های تاریخی گوشواره، صخره‎های رسوبی است که روی آنها با لایۀ ضخیمی از خاک پوشانده شده است. بدون شک پی بقایای معماری موجود در این تپه‎ها تا سطح صخره‎های یادشده پایین رفته‎اند. در سطح تپه‎های تاریخی گوشواره انواع سفالهای نخودی، قرمز با لعاب و بدون لعاب با نقوش کنده، نقش‌افزوده، نقوش گیاهی و مهندسی، نقش داغ‌دار با بدنه‎های صیقلی یافت می‎شود که مربوط به خمره‎های بزرگ آذوقه و ظروف مصرفی روزمره‎اند. این سفالها عمدتاً متعلق به سده‎های دوران اسلامی و دوره‎های سلجوقی، مغول و تیموری است.
تعداد زیاد قطعات سفالهای پراکنده در تپه‎های تاریخی گوشواره، و همچنین آجرها و قطعات ملاط گچ سنتی فراوان موجود در این تپه‎ها، بیانگر تداوم زندگی و استقرار انسان، و توجه زیاد به این مکان است. گرچه بخشهای مختلف این تپه بر اثر حفاریهای غیرمجاز به‌شدت آسیب دیده، اما این مکان همچنان از ارزش فرهنگی بالایی برخوردار است. تپه‎های تاریخی گوشواره در مهرماه 1382 با شمارۀ 381‘10 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

ناصر پازوکی طرودی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: