صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / گلاب دره /

فهرست مطالب

گلاب دره


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 23 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

گلاب‌دره \ gol-āb-darre \ ، دره‌ای واقع در جنوب قلۀ توچال و شمال شرقی روستای پس‌قلعه، در حدفاصل یال بلند وزباد و یال بلند کمرسه‌قاچ. 
گلاب‌دره که در جهت شمال شرقی به جنوب غربی امتداد دارد، از حدفاصل روستای پس‌قلعه (باغ شاطر) و امامزاده قاسم آغاز می‌شود و در جنوب غربی اردوگاه کلک‌چال پایان می‌یابد. طول مسیر این دره 000‘2 متر، و اختلاف ارتفاع نقطۀ آغازین و پایانی آن حدود 800 متر است. در مسیر حرکت از جنوب دره به شمال آن، در سمت چپ، 6 دره، و در سمت راست، 4 دره دیده می‌شود که شیب دره‌های سمت راست عموماً کمتر است. دو یال سمت چپ و راست گلاب‌دره فاصلۀ عرضی مناسبی برای کوهنوردی دارد؛ همچنین این دره به‌سبب وجود منابع آبهای زیرزمینی، در پایین‌دست بسیار سرسبز، و دارای باغها و درختان متنوعی است و معمولاً در تمام فصلهای سال آب آن جریان دارد. 
ورود به گلاب‌دره از طریق جادۀ آسفالتۀ امامزاده قاسم در سمت چپ، امکان‌پذیر است. شیب کم و فراخی این دره و همچنین رودخانۀ پرآب آن سبب شده است که گردشگران و کوه‌پیمایان از دیرباز به آن توجه کنند. این دره دسترسی به قله‌های تخت‌گل جیران، وزباد، کلک‌چال و دیگر قله‌های اطراف را ممکن می‌کند. 

مجید یاسینی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: