صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / گارا، چشمه /

فهرست مطالب

گارا، چشمه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 23 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

گارا، چشمه \ češme-ye gārā \ ، یا هفت‌حوض، چشمه‌ای در فاصله‌ای اندک از آبشار چال‌مگس واقع در انتهای درۀ دارآباد. 
برای رسیدن به این چشمه باید از تنگۀ دارآباد سراسر راه را به موازات رودخانۀ دارآباد پیمود و از سربند غلاک و دوراهی آبشار کبوترخوان و چشمه‌چهان گذشت. پیش از رسیدن به آبشار چال‌مگس راه به دو شاخه تقسیم می‌شود: راه سمت راست به چشمۀ کلنو و راه سمت چپ به چشمۀ گارا منتهی می‌شود. از این دوراهی تا آخرین پیچ راه که به آبشار چال‌مگس می‌رسد، پیش از پایین رفتن از چند صخرۀ کوتاه و بلند به آبشار چال‌مگس می‌رسیم که چشمۀ گارا یا هفت‌حوض در فاصلۀ اندکی در شمال آن قرار دارد. 
اولین حوضچه یا آبگیر این مکان، حوضچۀ آبی به طول و عرض 7×5 متر و عمق حدود یک متر با آب بسیار زلال و شفاف است که در فاصلۀ گودیِ کاسه‌مانندِ میان دو صخره واقع است. سرعت جریان آبی که از حوضچۀ بالایی به حوضچۀ پایینی می‌رسد، بسیار زیاد است و در مسیر خود دو شکاف عمیق در طول صخره ایجاد کرده است. 
در فاصلۀ میان حوضچۀ اول و دوم مسیر کاملاً صخره‌ای و پرشیب با سنگهای ریزشی است و تنها راه عبور از این محل و دسترسی به حوضچۀ سوم، با آویزان ـ شدن و دست به سنگ شدن از روی صخره‌های بزرگ میسر است. عمق آب حوضچۀ سوم زیاد نیست و کمتر از یک متر است، اما زلال و شفاف است. 
دور تا دور حوضچه‌های گارا را صخره‌های بلند و عمودی احاطه کرده‌اند. حوض چهارم پرآب و همراه با گل‌ولای فراوان است و حوضهای پنجم و ششم با سنگهای ریز و درشت سنگ‌چین شده‌اند. برای رسیدن به آخرین حوضچه (حوض هفتم) باید از میان آب حوضچۀ ششم گذشت، در حالی‌که آب تا سر زانو بالا می‌آید و باید از صخرۀ صاف و بسیار لغزنده‌ای با دست به سنگ ـ شدن بالا رفت تا به حوضچۀ هفتم رسید. این 7حوض را محلیها گارا می‌خوانند.

سیما صفری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: