صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / کند، دره /

فهرست مطالب

کند، دره


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 21 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

کند، دره \ darre-ye kond \ ، دره‌ای بزرگ در شمال سد لتیان در منطقۀ گلندوک. 
جهت درۀ کند از شمال شرقی به جنوب غربی، و شیب آن به سمت گلندوک و ابتدای سد است. این دره از شمال روستای کند بالا و یالهای انشعابی قلۀ ساکا آغاز، و در منطقۀ شهری لواسان در ناحیۀ گلندوک ختم می‌شود. 
طول مسیر درۀ کند حدود 200‘6 متر، و اختلاف ارتفاع دو نقطۀ آغازین و پایانی آن حدود 600 متر است. این دره به‌سبب طولانی بودن و همچنین، داشتن قله‌های مرتفع در طول مسیر همواره دارای آب و رودخانه‌ای خروشان و دائمی است. درۀ ناصرآباد از میانه و از سمت چپ به این دره می‌پیوندد و آب آن را افزایش می‌دهد. 
از ویژگیهای مهم این دره می‌توان به وجود باغهای فراوان اشاره کرد؛ همچنین درۀ کند به‌سبب تأمین آب سد لتیان از دره‌های مهم به شمار می‌آید؛ زیرا شیب بیشتر قله‌های اطراف به سمت این دره است. ورود به درۀ کند غالباً از لواسان در منطقۀ گلندوک امکان‌پذیر است؛ اما از مسیرهای دیگر نیز می‌توان به آن دسترسی داشت. این دره در طول مسیر خود برف ذوب شدۀ کوههای گوشواره، ورچین، ساکا و کند را در خود جاری می‌کند. 
پیمایش در درۀ کند جذاب است و می‌توان در کنار جادۀ آسفالتۀ منتهی به کند در این دره پیاده‌روی کرد. با ورود به این دره می‌توان به قله‌های ورچین، ساکا، گوشواره و سایر ارتفاعات دسترسی داشت. 

مجید یاسینی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: