صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / کمرد، شهرک صنعتی /

فهرست مطالب

کمرد، شهرک صنعتی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 20 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

کمرد، شهرک صنعتی \ šahrak-e sanºatī-ye kamard \ ، شهرکی واقع در دهستان سیاه‌رود، در فاصلۀ 24کیلومتری تهران. این شهرک صنعتی در طول قسمتی از راه اصلی تهران ـ دماوند پس از شهرک مسکونی شمس‎آباد و محلۀ باغک، در ارتفاع 712‘1 متری از سطح دریا جای دارد.
طـول شهرک صنعتی کمرد حدود 2 کمـ ، و در جهت شمال ـ جنوب، و عرض آن در وسیع‎ترین محل که به داخل دره‎های سمت شرق کوه دوبرارون گسترش یافته، حدود 600 متر است. این شهرک به موازات روستای کمرد احداث شده است و در حدفاصل میان شهرک صنعتی و روستای کمرد، کوه دوبرارون از شمال به جنوب امتداد دارد. 
تا پیش از 1350 ش، هیچ تأسیساتی در این محل وجود نداشت؛ اما از آن سال به بعد و به‎خصوص در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سرعت بر وسعت و ساخت‎وسازهای آن افزوده شد، تا حدی که امروزه (1390 ش) بیش از 700 واحد صنعتی و کارگاه تولیدی و خدماتی کوچک و بزرگ در آن به فعالیت مشغول‎اند. عمدۀ این فعالیتها عبارت‎اند از: تولید شیر و اتصالات مرتبط با آن، یخچال‎سازی، ریخته‎گری و قالب‎گیری پلاستیکهای تحت فشار، تزریق پلاستیک ساخت اتاقکهای یخچالی، سردخانه، تولید پوشال کولر، معاملاتی املاک، خدمات و فروش مواد غذایی و جز آنها. 
شماری از مالکان کارخانه‎ها و کارگاههای موجود در شهرک صنعتی کمرد، و بیشتر کارگران آنها افرادی بومی‎اند؛ اما اغلب سرمایه‎گذاران از تهران، و شمار محدودی نیز از روستاهای جاجرود یا ساکنان شهر جدید پردیس، و یا اهل دماوندند.
بیشتر تأسیسات شهر صنعتی کمرد در حاشیۀ غربی جادۀ تهران ـ دماوند احداث شده است و در شرق جاده فقط یک جایگاه پمپ بنزین و حدود 20 مغازۀ خدماتی در پیرامون آن فعالیت می‎نمایند. شهرک صنعتی کمرد در ایجاد اشتغال و تولید کالاهای مورد نیاز جامعه نقشی مهم ایفا می‎کند. براساس آخرین تصمیمات اتخاذ ـ شده توسط مسئولان استان و شهرستان، ادارۀ شهرک صنعتی کمرد بر عهدۀ مدیریت شهر جدید پردیس نهاده شده است.

ناصر پازوکی طرودی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: