صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / کماچال، کوه /

فهرست مطالب

کماچال، کوه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 20 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

کماچال، کوه \ kūh-e kamā-čāl \ ، یا کوراکوه، کوهی واقع در جنوب غربی توچال. 
قلۀ کماچال در ارتفاع 055‘ 3متری از سطح دریا، در °51 و ´24 طول شرقی، و °35 و ´50 و ´´55 عرض شمالی و بر روی یالی قرار دارد که از کوه هزارچم آغاز می‌شود و به سمت جنوب ادامه می‌یابد. این قله از شمال به گردنۀ دغ‌داغون و کوه هزارچم، از جنوب به کوه گردرک یا گل‌خاص، از شرق به انتهای درۀ گداهک، و از غرب به درۀ بزرگ و اصلی درکه در منطقۀ یوردمختار بالای مجتمع کوهستانی پلنگ‌چال منتهی می‌شود. 
کوه کماچال از بیشتر نقاط شهر تهران به ویژه از غرب به خوبی قابل مشاهده است. قلۀ این کوه در قسمت جنوب غربی ایستگاه پنجم تله‌کابین توچال، خودنمایی می‌کند و کوهنوردان در راه بازگشت، در این محل از پایین قله بر روی یال جنوبی به سمت تهران سرازیر می‌شوند و این یال آنها را تا ایستگاه اول تله‌کابین هدایت می‌کند. کوه کماچال در زمستان بسیار برف‌گیر است، اما عبور از آن چندان مشکل نیست. با ایستادن بر روی قلۀ کماچال تمامی دره‌های شرقی و جنوب شرقی ازجمله اوسون، پس‌قلعه و همچنین درۀ بزرگ و اصلی درکه به خوبی قابل مشاهده است. 
بهترین مسیر برای صعود به قلۀ کماچال استفاده از یال جنوبی کوه هزارچم است که شیب چندانی ندارد و تا محوطۀ پارکینگ تله‌کابین توچال ادامه می‌یابد. 

مجید یاسینی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: