صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / کلون بستک، قله /

فهرست مطالب

کلون بستک، قله


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 20 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

کلون‌بستک، قله \ qolle-ye kolūn-bastak \ ، یا کلون بسته، قله‌ای در نوار مرزی میان شهرستانهای شمیران و کرج، واقع در شمال و شمال غربی روستای دربندسر. 
قلۀ کلون‌بستک با ارتفاع 156‘4 متر از سطح دریا، در °51 و ´27 و ´´55 طول شرقی، و °36 و ´3 و ´´25 عرض شمالی، در البرز مرکزی جای دارد و از طریق گردنۀ دیزین در قسمت جنوب‌غربی به قلۀ سی‌چال متصل می‌گردد. 
این قله از جنوب‌شرقی و جنوب به دیوارۀ بند بزرگ و درۀ دربندسر، از شرق به خط‌الرأس خلنو، از جنوب‌غربی به گردنۀ دیزین، و از شمال و شمال‌غربی به درۀ بزرگ و اصلی ولایت‌رود منتهی می‌شود. در این قسمت از البرز مرکزی به‌‌سبب وجود قله‌های بالای 000‘4 متر و همچنین فاصلۀ عرضی زیاد میان قله‌ها که دره‌هایی وسیع را به وجود آورده است، برف‌چالها و برکه‌های فصلی بسیاری در سراسر منطقه و همچنین نقابهایی از بـرف در قسمتهای یخچالی قله‌های بلند، تا مدت زیادی از سال دیده می‌شود. 
از قسمت جنوب‌شرقی، جنوب تا جنوب‌غربی و گردنۀ دیزین، جادۀ میگون ـ دیزین می‌گذرد که در سینه‌کش جنوبی این قله کشیده شده است. این جاده به‌سبب شیب زیاد در بعضی از قسمتها و همچنین قرار گرفتن در ارتفاع، در بیشتر اوقات فصل زمستان مسدود است. 
بهترین مسیرها برای رسیدن به این قله اینها ست: در جنوب، از طریق یال منتهی به دربندسر؛ در جنوب غربی، از طریق یال منتهی به گردنۀ دیزین؛ و در شمال، از طریق مسیر طولانی درۀ ولایت‌رود. این قله نخستین قلۀ بلند از سمت غرب بر روی خط‌الرأس سرک‌چال است. این خط‌الرأس در این منطقه به سمت شمال تغییر جهت داده، تا قلۀ پالون‌گردن ادامه پیدا می‌کند. از روی این خط‌الرأس بیشتر آبادیها، روستاهای بزرگ، دره‌ها، قله‌های کوچک و بزرگ و رودخانه‌ها به خوبی دیده می‌شوند.

مجید یاسینی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: