صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / کردیان، مزرعه /

فهرست مطالب

کردیان، مزرعه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 19 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

کردیان، مزرعه \ mazraºe-ye kordiyān \ ، مزرعه‌ای واقع در شمال شهر لواسان. 
این مزرعه با بلندی 950‘1 متر از سطح دریا در فاصلۀ 6 کیلومتری شمال شهر لواسان، در فاصلۀ یک‌کیلومتری جنوب غربی روستای کردیان، 500‘1متری جنوب روستای ناصرآباد، نیز در منتهاالیه دامنه‌های شرقی کوه ورجین، در غرب دره و مسیل رودخانۀ ناصرآباد، و در شمال مزرعۀ سادات قرار دارد. نام کوه جنوب و غرب مزرعۀ کردیان کوه پَلَک است و مزارع و مناطق جنوب و جنوب شرقی آن نیز دشت‌سر، تخت‌شاه، سوِلکو و قُلاقک نام دارند. مزارع و مناطق غرب این مزرعه، کردیان کوچک، اون دست (آن طرف) و بندگاه (محل بند) هستند و در سمت شمال نیز درۀ رودخانۀ ناصرآباد و سَرسو (سرآب یا سرنور) واقع شده است. 
مزرعۀ کردیان مانند مزرعۀ سادات از مزارع کشت دیم و حاصلخیز منطقه بوده و در گذشته جمعیت بسیار محدودی در آن اسکان داشتند. همچنین از این مزرعه بیشتر برای کاشت و برداشت محصولات کشاورزی بهره‌برداری می‌شد؛ اما در طی چند دهۀ اخیر به یکی از مناطق مسکونی خوش‌نشینان شهری بدل شده است و دیگر به عنوان مزرعه کاربری ندارد. این محل در تابستان نزدیک به 70 خانوار جمعیت دارد؛ اما در زمستان ساکنان آن به کمتر از 5 خانوار می‌رسد. نام خانوادگی ساکنان روستای جدیدالاحداث کردیان سیدمهدی، بابایی و ایگه‌ای است. خانوادۀ بابایی از روستای امامه و خانوادۀ ایگه‌ای از ایگه که نام محلی در شمال روستای ناصرآباد است، به محل کردیان مهاجرت کرده‌اند. 
آب شرب و آب بسیاری باغات کردیان از کوه پلک و از چشمه‌ای به نام کردیان که در جنوب غربی آن واقع است، تأمین می‌شود. از باغهای کردیان مقدار اندکی گیلاس و گردو به بازار عرضه می‌شود. بیشتر ساکنان کردیان در تهران دارای مشاغل دولتی‌اند و کمتر به باغداری یا کشاورزی می‌پردازند. 
در مرکز مناطق مسکونی کردیان مسجدی بزرگ احداث کرده‌اند که بیش از 000‘2 مـ2 زیربنا دارد. در زیر بنای مسجد یادشده چشمۀ آبی به نام چشمۀ کلثوم جاری است که آب گوارایی دارد. تبدیل مزرعۀ کردیان و سادات به منطقۀ مسکونی و اختصاص مزارع آنها به واحدهای ساختمانی، منابع طبیعی منطقه را به خطر انداخته است.

ناصر پازوکی طرودی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: