صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / کبوترخان، آبشار /

فهرست مطالب

کبوترخان، آبشار


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 19 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

کبوترخوان، آبشار \ āb-šār-e kabūtar-xān \ ، آبشاری واقع در محلۀ کوهستانی دارآباد و در راه کوه‌پیمایی و مسیر رودخانۀ دارآباد، پس از آبشار غلاک. 
آبشار کبوترخوان بر فراز تخته سنگی بزرگ واقع شده، و ارتفاع تقریبی آن حدود 15 متر است. برای رسیدن به این آبشار، باید از مسیر کوه‌پیمایی دارآباد به سوی سربند غلاک، تنگه‌ و رودخانۀ دارآباد حرکت کرد. در منطقۀ آبشار، صخره‌هایی بزرگ وجود دارد و پایین صخره‌ها، در محوطه‌ای وسیع، چند اصله درخت بادام کهن به چشم می‌خورد که آب رودخانه از لابه‌لای آنها می‌گذرد. سایۀ درختان و آب خنک و گوارای این رودخانه، فضایی مطبوع برای کوهنوردان و رهگذران به وجود آورده است. 
به‌سبب موقعیت جغرافیایی خاص این منطقه، فضای اطراف این آبشار در زمستانها پوشیده از برف است؛ این امر سبب شده است که همواره خطر ریزش بهمن وجود داشته باشد. دیوارۀ صخره‌ای بزرگ آبشار کبوتر‌خوان مسلط بر این فضای وسیع، در جنوب میدانگاه واقع شده است. روی طاقهای پرشمار این صخره کبوترچاهیها لانه کرده‌اند که در فصلهای بهار و تابستان می‌توان پرواز و جنب‌وجوش آنها را در فضای کبوترخوان و روی صخر‌ه‌ها دید. به گفتۀ افراد محلی این کبوترها از مدتها پیش در این مکان زندگی می‌کنند. به‌گمان از همین رو این آبشار را کبوترخوان نامیده‌اند. 

سیما صفری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: