صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / قنات کوثر /

فهرست مطالب

قنات کوثر


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 8 تیر 1399 تاریخچه مقاله

قنات‌کوثر \ qanāt-kowsar \ ، سابقاً روستایی از توابع شمیران و امروزه محله‌ای در شمال شرقی تهران در منطقۀ 4 شهرداری تهران. 
اراضی روستای قنات‌کوثر از جنوب به اراضی قاسم‌آباد، از شمال به اراضی سوهانک، از شرق به اراضی مجیدآباد، و از غرب به جادۀ نارمک به قوچک محدود بوده است (ستوده، 2 / 681). در میانه‌های دهۀ 1320 ش، روستای قنات‌کوثر دارای 20 تن جمعیت بوده ( فرهنگ ... ، 1 / 170)، اما در نخستین سرشماری رسمی در 1335 ش جمعیت این روستا به 29 تن افزایش یافته است ( گزارش ... ، 5). 
روستای قنات‌کوثر دارای یک رشته قنات بزرگ و پرآب بوده است که ظاهراً این روستا نام خود را از آن قنات گرفته است. محصول سردرختی قنات‌کوثر فقط انار بوده است (ستوده، همانجا). امروزه از باغهای انار آن قطعۀ کوچکی در جنوب غربی محلۀ قنات‌کوثر بر جای مانده که نزد اهالی، به باغ اناری معروف بوده است (نک‍ : اطلس ... ، 57). 
با گسترش شهر تهران در اواخر دهۀ 1340 ش، اراضی روستای قنات‌کوثر ضمیمۀ کلان‎‌شهر تهران شد و به محله‌ای از شهر تهران بدل گردید. امروزه قنات‌کوثر یکی از محله‌های نسبتاً شلوغ منطقۀ 4 شهرداری تهران محسوب می‌شود. بوستان میثاق در این محدوده قرار دارد. دو بزرگراه اصلی با نامهای بزرگراه وفادار و بزرگراه باقری از محدودۀ میدان قنات‌کوثر عبور می‌کنند. در قسمت شمالی قنات‌کوثر مجموعۀ مسکونی شهرک امید (ه‍ م) قرار دارد. 
امروزه محلۀ قنات‌کوثر از شمال به بزرگراه شهید بابایی، از جنوب به بزرگراه وفادار، از شرق به بزرگراه شهید باقری، و از غرب نیز به بلوار گلستان، خیابان بوستان غربی، خیابان 25متری شکوفه محدود است («شناسنامه ... »، بش‍ ‎‎).

مآخذ

 اطلس کامل تهران، گیتاشناسی، تهران، 1385 ش؛ ستوده، منوچهر، جغرافیای تاریخی شمیران، تهران، 1374 ش؛ «شناسنامۀ محله»، شهرداری منطقۀ 4 تهران (مل‍ ‎)؛ فرهنگ جغرافیایی ایران (آبادیها)، استان مرکزی، دایرۀ جغرافیایی ستاد ارتش، تهران، 1328 ش؛ گزارش مشروح حوزۀ سرشماری، تهران، 1337 ش؛ نیز:

Region 4, http: / / region 4. tehran. ir / Default. aspx? tabid = 244.
میلاد شعبانی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: