صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / قو، آبشار /

فهرست مطالب

قو، آبشار


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 18 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

قو، آبشار \ āb-šār-e qū \ ، یا آبشار سفیدآب، آبشاری واقع در روستای گرمابدر در شمال شرقی فشم و میگون و در عمق دشت لار. 
راههای دسترسی به این آبشار از چند طریق، ازجمله مسیر روستای گرمابدر امکان‌پذیر است. پس از عبور از روستای گرمابدر جاده‌ای خاکی وجود دارد که می‌توان با وسایل نقلیۀ موتوری از آن عبور کرد؛ در غیر این صورت، حدود دو ساعت پیاده‌روی با شیب کم و زیاد مورد نیاز است. یک مسیر مالرو تقریباً کوتاه نیز از گرمابدر به گردنۀ خاتون‌بارگاه وجود دارد که از شرق گردنه به سمت دشت لار و رودخانۀ آن منتهی می‌شود. راهی که از دشت لار به سوی آبشار قو می‌رود، به مسیر دشت سفیدآب یا مسیر آبشار قو معروف است. از گرمابدر تا سر گردنۀ خاتون‌بارگاه با وسایل نقلیۀ موتوری حدود 15 تا 20 دقیقه، و با پای پیاده یک ساعت و نیم تا دو ساعت زمان نیاز است. 
بخش دوم مسیر از گردنۀ خاتون‌بارگاه تا درۀ قبل از دشت لار (رودخانۀ لار) است که جاده‌ای خاکی با شیبی تند دارد و پیمودن آن با پای پیاده حدود دو ساعت یا کمی بیشتر طول می‌کشد. البته این مسیر با وسایل نقلیۀ موتوری قابل دسترسی است؛ اما از دره تا دشت لار هم 30 تا 40 دقیقه زمان لازم است تا با کوه‌پیمایی طی شود. 
کلبه‌ای زمستانی در تقاطع دشت لار با دشت سفیدآب برای استراحت وجود دارد که پناهگاهی برای کوهنوردان است. طولانی بودن مسیر آب آبشار قو با عبور از رودخانۀ پرآب و پهن و پرفشار از ویژگیهای آن است. به‌طورکلی، از روستای گرمابدر تا پای آبشار قو حدود 6 ساعت زمان نیاز است. آبدهی این آبشار در همۀ فصول چشمگیر است. آبشار قو در فصل بهار و تابستان مأمن کوچ‌نشینان دشت لار است.

سیما صفری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: