صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / قنات سردار /

فهرست مطالب

قنات سردار


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 18 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

قنات‌سردار \ qanāt-sardār \ ، قناتی که از ده ‎قلعه‎سردار در شرق لویزان سرچشمه می‎گرفت. 
این قنات که به آب‎سردار و یا قنات اکبرآباد نیز معروف بود و هنوز هم جریان دارد، از مستحدثات محمدحسن خان سردار ملقب به‎ ساری‎اصلان و معروف به خان بابا خان سردار، پسر محمد خان قاجار ایروانی از سرداران معروف ایران در دورۀ فتحعلی شاه قاجار بود. مادرچاه این قنات در ده‎ قلعه‎سردار که امروزه اراضی آن در محوطۀ پادگان لویزان قرار دارد، واقع بود و عمق آن 50 متر، و طول قنات 000‘ 4 متر است (بامداد، 3 / 346؛ مالکی، 167).
این قنات که موقوفه است، برپایۀ نام خیابانها و محله‎های کنونی تهران از لویزان آغاز می‎شود، پس‎ از گذر از خیابان نارمک (آیت) و ادامۀ مسیر، از محل کنونی این خیابان پایین می‎رود و با عبور از زیر منازل، در نهایت به آسیاب‎سردار می‎رسد. درگذشته در این محل آسیایی وجود داشت که توسط جریان آب همین قنات به حرکت درمی‌آمد. قنات‌سردار سپس خیابان آسیاب‎سردار را قطع می‎کند و وارد قسمت غربی خیابان نارمک می‎شود و همچنان در امتداد آن و به سمت پایین ادامۀ مسیر می‎دهد، خیابان مازندران را قطع می‎کند و سپس به سمت غرب منحرف می‎شود و از زیر منازل عبور می‎نماید. درگذشته در این محل آسیایی موسوم به والی وجود داشت که با آب این قنات کار می‎کرد. 
قنات‌سردار در ادامۀ مسیر، در محل تلاقی با خیابان زرین‎نعل به دو رشته قنات تقسیم می‎شود: شاخۀ اول به جنوب غرب سرازیر، و پس از قطع خیابان خورشید در عمق 5 / 3متری شمال میدان شهدا (ژاله)، نبش ایران (عین‎الدوله) ظاهر می‎شود. این رشته از قنات، باغ و عمارت سردار را که متعلق به حسن خان سردار بود، مشروب می‎کرد. رشتۀ دیگر این قنات امروزه در امتداد محل خیابان زرین‎نعل به سمت شرق جریان دارد، خیابان 17 شهریور را در مقابل کارخانۀ برق، در عمق 5 / 2متری قطع می‎کند، از زیر محل کارخانه می‎گذرد و در 100متری شرق میدان شهدا به طرف جنوب ادامۀ مسیر می‎دهد. آبدهی این قنات که در بهار بین 5 تا 6 سنگاب، و در پاییز به 4 تا 5 / 4 سنگاب می‎رسید، بعدها به 3 سنگاب کاهش یافت (مالکی، 68 - 69، 167؛ معتمدی، 550، 553، 554).

مآخذ

 بامداد، مهدی، شرح حال رجال ایران، تهران، 1347 ش؛ مالکی، احمد و احمد خورسندی آقایی، قنات در ایران: مطالعۀ موردی قنوات شهر تهران، تهران، 1384 ش؛ معتمدی، محسن، جغرافیای تاریخی تهران، تهران، 1384 ش.

شیوا جعفری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: