صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / قره بلاغ، کوه /

فهرست مطالب

قره بلاغ، کوه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 16 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

قره‌بلاغ، کوه \ kūh-e qara-bolāq \ ، کوهی واقع در قسمت جنوب غربی دریاچۀ سد لار، روی نوار مرزی میان استانهای تهران و مازندران. 
این کوه با ارتفاع 145‘ 3 متر از سطح دریا، در °51 و ´54 و ´´22 طول شرقی، و °35 و ´54 و´´40 عرض شمالی واقع است. قره‌بلاغ از شمال به انتهای دریاچۀ سد لار، از جنوب به درۀ سیاه‌پلاس، از شرق به قلۀ چاهک در استان مازندران، و از غرب به درۀ سیاه‌پلاس و قسمتی از دشت لار منتهی می‌شود. 
کوه قره‌بلاغ و قلۀ چاهک روی یک خط‌الرأس قرار گرفته‌اند و درست از میانۀ این خط‌الرأس، یالی شمالی تا نزدیکی دریاچۀ سد لار ادامه می‌یابد. قسمتهای جنوبی و جنوب غربی این قله دارای شیارهای پرشماری است که همگی به درۀ سیاه‌پلاس ختم می‌شوند. قله‌های چاهک و قره‌بلاغ از سایر قله‌های منطقه جدا هستند و پیرامون آنها دره‌ها، و نیز دریاچۀ لار قرار گرفته است. با ایستادن روی این قله می‌توان منظره‌ای زیبا از دریاچه در شمال، همچنین تا انتهای دشت لار، و قسمتهای جنوب و جنوب غربی کوه دماوند را به خوبی مشاهده کرد. 
بهترین مسیر دسترسی به این کوه از طریق پیاده‌روی نسبتاً طولانی از روستای مبارک‌آباد و جعفرآباد، پلور و مسیرهای منتهی به دشت لار امکان‌پذیر است. 

مجید یاسینی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: