صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / قاسم آباد /

فهرست مطالب

قاسم آباد


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 16 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

قاسم‌آباد \ qāsem-ābād \ ، روستایی واقع در 500 متری شمال شرقی تاج سد لتیان. 
این روستا با ارتفاع 550‘1 متر از سطح دریا، در جنوب روستای ناظم‌آباد و غرب روستاهای لوارک و لتیان، در °51 و ´5 / 40 طول شرقی، و °35 و ´48 عرض شمالی قرار دارد. 
روستای قاسم‌آباد تا پیش از احداث سد لتیان حدود 10 خانوار جمعیت داشت. اهالی آنجا به کشاورزی و دامداری اشتغال داشتند و آب مصرفی و کشاورزی آنان از رودخانۀ جاجرود تأمین می‌شد. در این روستا، شخصی به نام حاج الله‌یارخان، پلی با مصالح سنگ و آجر و ساروج روی رودخانۀ جاجرود احداث کرده بود. گفته می‌شود این پل دارای قوسهای جناغی و محکم، و شبیه پل تاریخی جاجرود، اما کوچک‌تر از آن بود؛ همچنین، نخستین پلی بود که تهران را به لواسان متصل می‌کرد. لازم به یادآوری است که راه ارتباطی اولیۀ تهران به لواسان از طریق سرخه‌حصار، جاجرود و محل احداث تاج سد لتیان بود. بعد از این راه، مسیر تهران، سرخه‌حصار و تلو برای عبورومرور مورد استفاده قرارگرفت و سرانجام، راه گردنۀ قوچک، که امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنا به گفتۀ برخی از اهالی روستاهای اطراف سد لتیان، این پل پس از آبگیری دریاچه و احداث سد لتیان به زیر آب رفت. 
روستاهای لتیان، لوارک و قاسم‌آباد که به محل کارگاه سد نزدیک بودند، نخستین روستاهایی به شمار می‌آمدند که با آغاز عملیات اجرایی احداث سد از جمعیت تخلیه شدند و در برخی از خانه‌های آنها، کارگران سد اسکان یافتند. روستاهای دیگر مسیر رودخانۀ جاجرود نیز که نامشان ذکر شد، به مرور زمان، و متناسب با پیشرفت کار احداث سد، تخلیه شدند و در زمان آبگیری دریاچه، دیگر جمعیتی در آنها ساکن نبود. گفته می‌شود مسئولان احداث سد با رعایت کلیۀ حقوق مادی و معنوی مالکان روستاهای یادشده و پرداخت بهای زمین و خانۀ آنها، و نیز جلب رضایت کاملشان، این کار را به انجام رساندند. 

ناصر پازوکی طرودی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: