صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / قرآن و عترت، نمایشگاه دائمی /

فهرست مطالب

قرآن و عترت، نمایشگاه دائمی


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 16 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

قرآن و عترت، نمایشگاه دائمی \ namāyešgāh-e dāºemī-ye qorān va etrat \ ، نخستین نمایشگاه دائمی قرآن در تهران، واقع در محلۀ چالهرز، خیابان ناطق نوری (زمرد سابق)، در محدودۀ منطقۀ 3 شهرداری تهران.
در 1378 ش نمایشگاه دائمی قرآن و عترت در فضایی به مساحت 500 مـ2 در انتهای حیاط مجموعۀ فرهنگی بوستان کتاب فعالیت خود را به‎عنوان نخستین موزۀ قرآن آغاز کرد. هدف از برپایی این نمایشگاه نگهداری آثار برجسته، و تداوم‌بخشی به فعالیتهای قرآنی و ترویج فرهنگ قرآن بود.
مدیریت این مجموعه در ابتدای تأسیس آن، زیرنظر سازمان اوقاف و امور خیریه بود. در آن زمان، نسخه‎های خطی متعددی از ترجمه‎های مختلف قرآن به فارسی، و دیگر زبانها در این موزه نگهداری می‎شد؛ اما پس از چندی، این مکان به‌سبب هزینه‎های زیاد نگهداری از آن، و نیز تأسیس موزۀ قرآن در خیابان ولیعصر برای مدتی تعطیل، و از کانون توجه خارج شد؛ تا آنکه در سالهای نخستین دهۀ 1380 ش، برای تأمین هزینه‎های جاری، فعالیت خود را بر عرضه و فروش محصولات فرهنگی متمرکز ساخت و به نمایشگاه دائمی قرآن و عترت بدل شد. بدین ترتیب درآمد بخش فروشگاه به خود نمایشگاه، و درآمد مازاد آن به امور خیریه اختصاص یافت.
ازجملۀ آثار موجود در این نمایشگاه می‎توان به وسایل شخصی مرحوم علامه طباطبایی، نیز آیت‎الله اراکی و مرحوم علامه عسگری اشاره کرد که شامل لباس، عصا، سجاده، قلمدان، مهر، وصیت‎نامه و جز آنها ست.
در بخش فروشگاهی این نمایشگاه، محصولات قرآنی شامل انواع قرآنهای نفیس چاپ ایران و خارج از کشور، ترجمه‎های قرآن به زبانهای مختلف، تفاسیر قرآن، کتابهای علوم و معارف قرآنی، محصولات هنری قرآنی ازجمله خاتم‎کاری، میناکاری، معرق و مشبک، و انواع کاشی و سرامیک و نرم‎افزارهای قرآنی است.
مجموعۀ بوستان کتاب و قرآن و عترت از موقوفه‎های رفاه محرومان است که درآمدهای حاصل از آن صرف دستگیری از محرومان و نیازمندان می‎شود. تولیت این موقوفه از ابتدای فعالیت آن تاکنون (1391 ش)، زیرنظر حسین مهدیان است.

نفیسه بشری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: