صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان /

فهرست مطالب

فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : دوشنبه 19 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان \ sāzmān-e farhang va(o) ertebātāt-e eslāmī \ ، مؤسسۀ مستقلِ فرهنگی، وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، واقع در ضلع شمالی بزرگراه رسالت، روبه‌روی مصلای تهران، در منطقۀ 3 شهرداری تهران. 
پیش از 1374 ش، سازمانها و نهادهای مختلفی در حوزه‌های فرهنگی ـ تبلیغاتی در خارج از کشور فعالیت داشتند و حتى نهادهایی که در این حوزه مسئولیت قانونی نداشتند، برنامه‌ها و اقداماتی را در این باره در دستور کار خود قرار می‌دادند. این وضع، موجب پاره‌ای ناهماهنگیها و بروز برخی مشکلات شده بود. بنابراین، در 1372 ش بنا به پیشنهاد جمعی از مسئولان فرهنگی کشور و تصویب شورای عالی تبلیغات خارجی و تأیید رهبری با ادغام نهادها، مؤسسات دولتی و عمومی که در خـارج از کشور فعالیت فرهنـگی ـ تبلیغی داشتند، سازمانی مستقل و واحد به نام «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» تشکیل شد («دربارۀ سازمان ... »، بش‍ ؛ «سازمان ... »، بش‍ (. 
در 1374 ش اساسنامۀ این سازمان در 3 فصل و 23 ماده به تأیید رهبری رسید و در 1384 ش برخی از مواد آن اصلاح شد. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دارای شخصیت حقوقی مستقل، و رسماً وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و براساس تصمیمات رهبری و شورای عالی، با رعایت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند. 
اهداف این سازمان بر اساس اساسنامۀ آن عبارت است از: احیا و گسترش تفکر و معارف اسلامی در جهان؛ گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف به‌خصوص مسلمانان و مستضعفان جهان؛ تقویت و تنظیم مناسبات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها و سازمانهای فرهنگی؛ عرضۀ صحیح فرهنگ و تمدن ایران و ویژگیهای فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی آن؛ فراهم آوردن زمینه‌های وحدت میان مسلمانان و تشکیل جبهۀ واحد بر اساس اصول مسلّم اسلامی؛ رشد و ارتقا و اصلاح وضع فرهنگی، تبلیغی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مسلمانان به‌ویژه پیروان اهل بیت (ع) در جهان. 
ارکان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عبارت‌اند از: رئیس سازمان و شورای عالی. شورای عالی از 15 عضو تشکیل یافته است که با حکم رهبری منصوب می‌شوند. این اشخاص عبارت‌اند از: 3 نفر از شخصیتهای علمی و فرهنگی کشور به انتخاب رهبری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس شورا)، وزیر امور خارجه، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، دبیر کل مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی، دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع)، معاون روابط بین‌الملل دفتر رهبری و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی. 
بررسی و تعیین سیاستها و راهبردهای کلی حاکم بر امور و فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی خارج از کشور؛ بررسی و تصویب طرحها و برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت سازمان؛ و بررسی و تصویب برنامه و بودجۀ سالانه و منابع قابل تخصیص جملگی از اختیارات و وظایف شورای عالی به شمار می‌رود («اساسنامۀ سازمان»، بش‍ ؛ «اساسنامۀ ... اسلامی»، بش‍ (. 

ساختار سازمانی

 ساختار این سازمان بدین شرح است: 1. حوزۀ ریاست (شامل ادارۀ کل بازرسی و ارزیابی عملکرد، ادارۀ کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، ستاد برنامه‌ریزی و مهندسی روابط فرهنگی بین‌المللی و دفتر مرکزی حراست)؛ 2. معاونت پژوهشی و آموزشی (شامل مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی، مرکز آموزش و توسعۀ همکاریهای علمی و فرهنگی، مرکز اطلاع‌رسانی، مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی و مرکز گفت‌وگوهای ادیان)؛ 3. معاونت فرهنگی (شامل ادارۀ کل همکاریهای فرهنگی و هنری؛ ادارۀ کل امور اجتماعی و ایرانیان خارج از کشور؛ مؤسسۀ انتشارات بین‌المللی الهدى؛ و بنیاد اندیشۀ اسلامی)؛ 4. معاونت بین‌الملل (شامل نمایندگیهای رایزنهای فرهنگی خارج از کشور) («دربارۀ ما»، بش‍ (. 

مؤسسه‌ها و مجامع وابسته به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

1. مؤسسۀ انتشارات بین‌المللی الهدى

 این مؤسسۀ انتشاراتی زیر نظر معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فعالیت می‌کند و کتاب و دیگر کالاهای فرهنگی ـ هنری خود را منحصراً بر اساس قرارداد، در نقاط مختلف جهان توزیع می‌کند. مؤسسۀ الهدى در کشورهای انگلستان، آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان، قرقیزستان و تاجیکستان، و در ایران در شهر مشهد دفترها و فروشگاههای کتاب و محصولات فرهنگی دارد («مؤسسه ... »، بش‍ (. 

2. بنیاد اندیشۀ اسلامی

 این بنیاد عهده‌دار تهیه و انتشار مجلات مختلف به زبانهای فراگیر دنیا ست. همچنین از طریق ارسال مقالات در زمینه‌های مختلف و یا به وسیلۀ نمایندگیهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با روزنامه‌نگاران و نویسندگان دیگر کشورها ارتباط و همکاری دارد. 

3. مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)

 اهداف تشکیل این مجمع عبارت‌اند از: شناسایی و جمع‌آوری آمار و اطلاعات مورد نیاز پیرامون وضعیت حقوقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شیعیان، شناسایی بحرانهای ضدشیعی و اعلام موضع در این رابطه، شناسایی و برقراری ارتباط با حقوق‌دانان شیعه و بهره‌وری از تواناییها و ارتباطات آنان، طرح دعاوی حقوقی در مجامع رسمی پیرامون نقض حقوق شیعیان در کشورهای مختلف، تشکیل سمینارها و کنفرانسهای علمی و اجرایی به منظور هماهنگ ساختن نظرات و تبادل امکانات شیعیان در زمینه‌های مختلف، تبیین و شناساندن فرهنگ و سیرۀ اهل بیت (ع) در زمینۀ مسائل حقوقی، و احیا و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی. 

4. مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی

 مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی در 1369 ش، با هدف ایجاد آشنایی و تفاهم بین علما و متفکران مذهبی جهان اسلام در زمینه‌های اقتصادی، فقهی، اجتماعی و سیاسی و هماهنگی و تشکیل جبهۀ واحد بر اساس اصول مسلّم اسلامی میان توده‌های مسلمانان تشکیل شد («دربارۀ سازمان»، بش‍‌ ). 

مآخذ

 «اساسنامۀ سازمان» (نک‍ : مل‍ ، Icro)؛ «اساسنامۀ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»، قوانین (مل‍‌ )؛ «دربارۀ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»، خیمه نیوز (مل‍‌ )؛ «دربارۀ ما» (نک‍ : مل‍ ، Icro)؛ «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»، ارشاد (مل‍‌ )؛ «عملکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نگاه صاحب‌نظران»، فارس نیوز (مل‍‌ )؛ «مؤسسۀ انتشارات بین‌المللی الهدى» (نک‍ : مل‍ ، Icro)؛ نیز: 


Ershad, www.ershad.ir / ershad.net / pages / MinOrgDetails .aspx?OrgID=6; Farsnews, www.farsnews.com / news text.php?nn=8505030105; Ghavanin, www.ghavanin.ir / detail.asp?id=11064; Icro, http: / / icro.ir / index.aspx? pageid=6120; ibid, http: / / icro.ir / index.aspx?pageid= 4179; ibid, http: / / icro.ir / ; Kheimehnews, http: / / www. kheimehnews.com / vdcj8yev.uqeyazsffu.html. 
حسن موسوی‌زاده
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: