صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / فرهنگ، سینما /

فهرست مطالب

فرهنگ، سینما


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : جمعه 16 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

فرهنگ، سینما \ sīnemā farhang \ ، درگذشته معروف به سیلورسیتی، سینمایی واقع در خیابان شریعتی مقابل خیابان دولت.
در 1345 ش، هدایت‌الله و نیره میثاقیه زمینی به مساحت 500‘ 7 مـ2 در حاشیۀ جادۀ قدیم شمیران (خیابان دکتر علی شریعتی کنونی) در حدفاصل محله‌های قلهک و زرگنده برای ساخت سینما از فردی به نام محمد نیک‎نژاد خریداری کردند. در همان سال کار ساخت سینما توسط مهندس نوروزی آغاز شد و در 1347 ش به پایان رسید، و در سال بعد با نام سیلورسیتی آغاز به کار کرد. در 1354 ش، بهروز وثوقی این سینما را از صاحبان آن خریداری کرد، اما در 1355 ش، باشگاه سینمایی فارابی وابسته به وزارت فرهنگ و هنر وقت آن را به قیمت 7 میلیون تومان از بهروز وثوقی خرید.
وزارت فرهنگ و هنر قسمتی از طبقۀ دوم را به باشگاه سینمایی فارابی اختصاص داد. در این زمان سالن طبقۀ اول با ظرفیت 200‘1 صندلی از سالنهای بزرگ سینمایی کشور محسوب می‌شد.
در دوران انقلاب به‌دلیل حمایت اهالی محل و کارمندان سینما آسیبی به سینما وارد نشد و پس از انقلاب، این سینما با نام «سینما فرهنگ» تحت پوشش باشگاه سینمایی فارابی بازگشایی شد. در 1366 ش باشگاه فارابی به «بنیاد سینمایی فارابی» بدل شد و تحت پوشش وزارت ارشاد اسلامی به کار خود ادامه داد.
در 1359-1360 ش، دفتر جشنوارۀ فیلم فجر با مدیریت جمال امید در طبقۀ دوم سینما فرهنگ تشکیل شد و سینمای طبقۀ دوم نیز به محلی برای پخش فیلمهای جشنواره اختصاص یافت.
در 1383 ش طی یک بازسازی کلی، سینمای طبقۀ دوم به شکلی جدید و با ظرفیت 239 صندلی، و سینمای طبقۀ اول با ظرفیتی حدود 380 صندلی، هر دو مجهز به سیستم صدای دالبی برای استفادۀ عموم گشایش یافت. امروزه این سینما دارای 3 سالن است. 
در ضلع جنوبی سینما فرهنگ زمینی با مساحت 443‘1 مـ2، متعلق به بنیاد سینمایی فارابی، قرار دارد که از خیابان شریعتی آغاز می‎شود و تا انتهای رودخانه در محل امامزاده اسماعیل به پایان می‌رسد. هم‌اکنون از قسمتی از این زمین به‌عنوان پارکینگ سینما فرهنگ استفاده می‌شود.

سعیده صائبی‌مقدم
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: