صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / فراخلا، دره /

فهرست مطالب

فراخلا، دره


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 13 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

فراخلا، دره \ darre-ye farāx-lā \ ، دره‎ای واقع در غرب قلۀ توچال، حدفاصل یال گوله‎بند و یال هزارچم. جهت این دره شمال به جنوب، و شیب آن به سمت درۀ اُرُس و جنوب است. این دره از شمال به یال غربی قلۀ توچال، و از جنوب به درۀ ارس منتهی می‎شود.
طول مسیر درۀ فراخلا حدود 400‘1 متر، و اختلاف ارتفاع میان دو نقطۀ آغاز و پایان آن 500 متر است. از ویژگیهای این دره می‎توان به شکل آن، که شبیه عدد 7 فارسی است، اشاره کرد. این ویژگی سبب شده است که بیننده شاهد دره‎ای بزرگ و فراخ باشد. شیب دره از میانۀ راه تند می‎شود، به گونه‎ای که برای رفتن به مناطق بالاتر ‎باید از طریق یالهای مجاور صعود کرد. نحوۀ قرارگرفتن این یالها سبب شده است که در این دره، باد مداوم جریان داشته باشد. 
به‎سبب ارتفاع زیاد دره، تمام آب حاصل از ذوب برفهای دائمی قله‎های توچال و هومند شاه‎نشین از این دره به سمت پایین سرازیر می‎شود. درۀ فراخلا در تابستان خنک، و در زمستان پربرف و خطرناک است؛ به‎طوری که در قسمتی از آن، ارتفاع برف به 4 تا 5 متر می‎رسد. راه ورود به این دره از درۀ ارس، نیز از یال گوله‎بند و یا هزارچم است. این دره به‎سبب قرار گرفتن در ارتفاع زیاد، فاقد درخت و پوشش گیاهی مناسب است.
راه‎پیمایی در درۀ فراخلا در زمستان به‎سبب وجود برف و کولاک و خطر ریزش بهمن، خطرناک است و در تابستان، به یک تا یک ساعت و نیم زمان نیاز دارد. با عبور از درۀ فراخلا و یالهای اطراف آن می‎توان به قله‎های توچال، هومند شاه‎نشین، هزارچم و دیگر مناطق دسترسی پیدا کرد.

مجید یاسینی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: