صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / فراخ کش، چشمه /

فهرست مطالب

فراخ کش، چشمه


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : سه شنبه 13 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

فراخ‌کش، چشمه \ češme-ye farāx-koš \ ، یا چشمه‌یورد، چشمه‌ای واقع در روستای برگ‌جهان در مسیر صعود به قلۀ فراخ‌کش یا سیاه‌چال. 
راه رسیدن به این چشمه ازطریق درۀ دشت میان‌رو در روستای برگ‌جهان لواسان امکان‌پذیر است. دشت میان‌رو دشتی است پوشیده از گیاهان دارویی، به‌ویژه آویشن و گلپر و گلهای معطر فصلی که توسط دو چشمۀ فراخ‌کش و وشته سیراب می‌شود. ارتفاع بوته‌های دیگر در اطراف چشمۀ فراخ‌کش، در محلی بالاتر از چشمه به حدود دو متر می‌رسد. 
از نزدیکی چشمه تا پای قلۀ فراخ‌کش (سیاه‌چال) حدود 3 تا 4 ساعت کوه‌پیمایی لازم است. اگر از پای چشمه به سمت شرق حرکت کنیم، پس از چندی می‌توان به تیغه‌های صخره‌ای روی خط‌الرأس گردنۀ گچی، و پس از آن به کوههای گاوبینی (وستان) و بلندیهای لواسان بزرگ رسید. 
در حدود 200 متر پایین‌تر از چشمۀ فراخ‌کش در غرب و نزدیک کوه سرسیاه‌غار (اسپی‌چال) چشمه‌ای دیگر وجود دارد که کم‌آب، اما اطراف آن دارای گیاهان زیادی است. در گویش محلی لواسان به مکانی که گیاه زیاد داشته باشد، واش یا وش گفته می‌شود؛ ازاین‌رو، این چشمه به وشته معروف شده است. 
گفتنی است در بخش جنوبی چشمۀ فراخ‌کش، دشتی پر از سیرک و پیازک، و در بالاتر والک وجود دارد. نام دیگر این چشمه، چشمه‌یورد است. یورد در گویش مردم لواسان به معنی چراگاه است.

سیما صفری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: