صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / فرشته، مسجد /

فهرست مطالب

فرشته، مسجد


آخرین بروز رسانی : جمعه 16 خرداد 1399 تاریخچه مقاله

فرشته، مسجد \ masjed-e ferešte \ ، مسجدی واقع در خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان فرشته (شهید فیاضی) و در محدودۀ منطقۀ 1 شهرداری تهران. 
این مسجد در 1340 ش در زمینی به مساحت 700 مـ2 با تلاش آیت الله سید احمد خوانساری و شماری از افراد خیّر، در محلۀ نوتأسیس فرشته بنا نهاده شد. گفته می‌شود نقشۀ مسجد را استاد حسین لرزاده ترسیم، و مهندس فرزانه آن را اجرا کرده است. 
ساختمان مسجد در 3 طبقه دارای قوسی مقعر است و نمای آن را 12 پنجرۀ باریک و بلند که میان آنها کاشی‌کاری شده، تشکیل داده است. مسجد فرشته دارای گنبد و دو گلدستۀ کاشی‌کاری شده است و به‌سبب ارتفاع زیاد ساختمان، گلدسته‌ها کوتاه ساخته شده‌اند. 
در دو سوی ساختمان، دو درِ ورودی مخصوص بانوان و آقایان قرار دارد. در وسط ساختمان نیز، پله‌هایی به زیر مسجد راه دارد که سرویسهای بهداشتی در آنجا ست. 
نمازخانۀ مردانه با محراب کاشی‌کاری، و یک آبدارخانه در طبقۀ همکف قرار دارد. از خصوصیات این بخش می‌توان به ساخت دیوارها در امتداد قبله اشاره کرد، به طوری که اگر نمازگزار به موازات دیوارها بایستد، دقیقاً در مختصات قبله قرار می‌گیرد. دیوارها با سنگ مرمر زردرنگ رگه‌دار پوشیده شده است. 
نمازخانۀ بانوان در طبقۀ دوم قرار دارد که به صورت بالکنی بزرگ تا نیمۀ نمازخانۀ مردانه پیش آمده است. ضلع جنوبی نمازخانۀ بانوان که رو به سوی محراب طبقۀ همکف است، دیوار ندارد و نمازگزاران را به محراب و امام جماعت متصل می‌کند. در طبقۀ سوم ساختمان، کتابخانه‌ای با ظرفیت 000‘2 جلد کتاب واقع است. 
در زیرزمین مسجد فرشته تا منتهاالیه ضلع جنوبی زمین آن آشپزخانه‌ای مجهز در 150 مـ2 واقع شده که در ایام ویژۀ طبخ نذری، غذای 7 هزار تن را تأمین می‌کند. این مسجد آسانسوری نیز برای حمل غذا و افراد دارد که با توجه به سال ساخت از ویژگیهای منحصر به ـ فرد آن به شمار می‌آید. 
نخستین امام جماعت مسجد فرشته، آیت‌الله سید مرتضى جزایری بوده، و پس از او، آیت‌الله موسوی همدانی این مسئولیت را بر عهده داشته است. از 1370 ش تاکنون (1389 ش) نیز، آیت‌الله سید هاشم رسولی محلاتی، رئیس دفتر فتاوی و وجوهات آیت‌الله خامنه‌ای، مسئولیت امامت این مسجد را عهده‌دار است. مسجد فرشته به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود. 
در 1374 ش، قواره زمینی بـه مسـاحت 700 مـ2 در ضلع غربی مسجد توسط هیئت امنا و افراد خیر محل خریداری، و در دو طبقه بنا شد. صندوق قرض‌الحسنۀ مسجد فرشته (تأسیس: 1360 ش)، پاساژی با 4 دهنه مغازه که به دارالکتب الاسلامیه و خدمات رایانه‌ای به صورت اجاره واگذار گردیده است و نیز کانون فرهنگی ـ هنری فرشته (تأسیس: 1386 ش) جملگی در این ساختمان واقع شده‌اند. 
همچنین زمینی دیگر به مساحت 700 مـ2 در ضلع غربی کانون فرهنگی توسط هیئت امنای مسجد فرشته خریداری شده که در 4 طبقه به امور درمانی اختصاص یافته است. این درمانگاه خیریه شامل داروخانه، آزمایشگاه و تعدادی مطب است. 

مأخذ

 امیری، مصطفى (عضو هیئت امنای مسجد فرشته)، مصاحبه با مؤلف.

علی‌محمد مرادیان منفرد
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: