صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / فرفیون /

فهرست مطالب

فرفیون


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 8 تیر 1399 تاریخچه مقاله

فرفیون \ farfiyūn \ ، یا شیرسگ، جنسی از گیاهان گل‎دار، یک‎ساله یا چندسالۀ علفی، درختچه‎ای یا درختی یک‎پایه، با شیرابۀ سفیدرنگ و تلخ‎مزه که در سراسر جهـان ــ بـه‎استثنـای نواحـی سرد شمالـی و کوهستانهای مرتفع ــ ازجمله در بلندیهای شمیران و جاجرود می‎روید.
در متون کهن پزشکی، صمغ درخت مازریون و نیز درخت خار / غار، فرفیون (فربیون / اوفِربیون / اوبربیون / آفَربیون) نامیده می‎شد. به نوشتۀ پزشکان طب سنتی، صمغ (شیرابۀ) تازۀ این گیاه به رنگ خاکستری متمایل به زرد، و صمغ کهنۀ آن متخلخل و خشک و مایل به سرخ است. صمغ فرفیون طعم و بوی تندی دارد و به نامهای مختلف عربی ازقبیل آکل نفسه، قاتل نفسه و قاتل ابیه نامیده شده است؛ زیرا این صمغ به‎سبب تأثیر قویِ ترکیبِ شیمیاییِ آن، در هرچه ریخته شود آن را، و هر چه را در آن ریخته شود، از بین می‎برد. در گذشته برای استخراج و جمع‎آوری این صمغ، از شکنبۀ گوسفند که ظاهراً نسبت به آن مقاوم بوده است، استفاده می‎کردند (حاجی‌زین‎‎عطار، 453؛ حکیم مؤمن، 320؛ بیرونی، 516- 517؛ میرحیدر، 4 / 285). امروزه فرفیون به جنسی از گیاهان شیرابه‎‎دار (نه صمغ آنها) گفته می‎شود.
در جهان بیش از 600‘1 گونه از این جنس وجود دارد که نزدیک به 70 گونۀ علفی و درختچه‎ای آن در ایران می‎روید. این جنس از نظر اقتصادی و دارویی ارزشمند است، اما ارزش علوفه‎ای ندارد. بنت‎قنسول گونه‎ای از فرفیون است که به شکل زینتی و درختچه‎ای، دارای برگهای سبز روشن و چمنی است و در پاییز و زمستان، گل‎آذینهایی به رنگ سرخ دارد و به‎واسطۀ 
حرارت مناسب محیط، برگهای انتهای ساقۀ آن رنگ زیبایی به خود می‎گیرد. بنت قنسول از گونه‎های واردشده به ایران، و بومی مکزیک است (مظفریان، رده‎بندی ... ، 2 / 304، درختان ... ، 264؛ ثابتی، 150). 
فرفیونِ درختچه‎ای و بیدار جزو درختان کائوچوکی از این جنس‎اند. گونۀ اول با برگهای قلبی‎شکل و ریزان، انحصاری ایران است و فقط در نواحی جنوبی کشور می‎روید و به‎گویش محلی پِرِخ و پَرّه خوانده می‎شود. گونۀ دوم هم در جنوب کشور به‎عنوان پرچین کاشته می‎شود و شباهت زیادی به پِرِخ دارد، با این تفاوت که برخلاف گونۀ اول، فاقد انشعابات کروی‎شکل است و گاهی با درختان بومی اشتباه گرفته می‎شود. چون شیرابۀ سفیدرنگ آن در تماس با چشم، سوزش و درد ایجاد می‎کند، از همین رو به آن دیدار (دیه‎دار)، و گاهی نیز درخت نفت گفته می‎شود (همو، 149-151؛ مظفریان، 221, 223، درختان، 265).
گونۀ معروف این جنس که در طب سنتی مصرف دارویی دارد، Euphorbia helioscopia است. این جنس یک‎ساله، به ارتفاع 30-50 سانتی‎متر، با ساقۀ کوتاه و نسبتاً ضخیم، و برگهای متناوب و تخم‎مرغی ـ شکل و دندانه‎دار، بـه رنگ خاکستری روشن است. ریشۀ آن ــ بـا خاصیت مسهلی ــ برای دفع کرم روده مفید و دانۀ آن نیز ملین است و از مخلوط آن با فلفل سیاه بوداده برای درمان مبتلایان به وبا استفاده می‎شود. از شیرابۀ این گونه برای از بین بردن زگیل استفاده می‎کنند (میرحیدر، همانجا؛ زرگری، 4 / 369؛ عماد، 5 / 95).
فرفیون از نظر پزشکان طب سنتی، طبیعتی گرم و خشک دارد. در گذشته از این صمغ بیشتر برای استعمال داخلی استفاده می‎شد، اما امروزه به‎سبب سمی‎بودن این صمغ و سوزش و خارش شدید ناشی از آن، برای استعمال داخلی توصیه نمی‎شود؛ در پاره‎ای از موارد برای استعمال خارجی، جوشاندۀ این گیاه به‎عنوان محلول شست‎وشو برای رفع جوش و کورک پوست کاربرد دارد (حکیم مؤمن، همانجا؛ میرحیدر، 302- 303).
فرفیونِ پس‎قلعه‎ای / خوشه‎ای گیاهی چندساله (پایا)، متمایل به سبز، به ارتفاع 25-50 سانتی‎متر، با برگهای بدون دم‎برگ که در بالای ساقه به‎تدریج بزرگ‎تر می‎شود، و گلهای مجتمع در گل‎آذین سیاتیوم به ‎صورت چترهایی با 5-6 شعاع بلند و منتهی به دو شاخۀ کوتاه، از گونه‎های بومی ایران است که در منطقۀ شمیرانات و جاجرود در ارتفاع 500‘1 متری می‎روید. زمان گل‎دهی این گیاه در ماههای تیر و مرداد است (قهرمان، شم‍ 14 / 1675، نیز 67؛ مبین، 2 / 120).

مآخذ

 بیرونی، ابوریحان، الصیدنة، به‎کوشش عباس زریاب، تهران، 1370 ش؛ ثابتی، حبیب‎‌الله، درختان و درختچه‎های ایران، تهران، 1344 ش؛ حاجی زین‎عطار، علی، اختیارات بدیعی، کانپور، 1296 ق / 1879 م؛ حکیم مؤمن، محمد، تحفة المؤمنین، به‎کوشش روجا رحیمی و دیگران، تهران، 1386 ش؛ زرگری، علی، گیاهان دارویی، تهران، 1369 ش؛ عماد، مهدی، شناسایی گیاهان دارویی و صنعتی جنگلی و مرتعی و موارد مصرف آنها، تهران، 1379 ش؛ قهرمان، احمد، فلور رنگی ایران، مؤسسۀ تحقیقات جنگلها ومراتع و دانشگاه تهران، تهران، کد 052 / 001 / 055؛ مبین، صادق، رستنیهای ایران، فلور گیاهان آوندی، تهران، 1358 ش؛ مظفریان، ولی‎الله، رده‎بندی گیاهی، تهران، 1379 ش؛ همو، درختان و درختچه‎های ایران، تهران، 1383 ش؛ میرحیدر، حسین، معارف گیاهی، تهران، 1374 ش؛ نیز: 

Ghahreman, A. and F. Attar, Biodiversity of Plant Species in Tehran Megalopolis, Tehran, 2001; Mozaffarian, V., A Dictionary of Iranian Plant Names, Tehran, 1996.
هما میرانصاری
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: