صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / علی اکبر، امام زاده /

فهرست مطالب

علی اکبر، امام زاده


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : یکشنبه 8 تیر 1399 تاریخچه مقاله

علی‌اکبر، امامزاده \ emām-zāde alī-akbar \ ، امامزاده‌ای در محلۀ چیذر، واقع در منطقۀ 1 شهرداری تهران.


 بنای ایـن امامزاده بـا مساحتی حـدود 000‘2 مـ2 در محلۀ چیذر، میدان امامزاده علی‌اکبر و در بالاترین سطح تپۀ چیذر واقع شده است (اخوان، 94؛ «امامزاده علی‎اکبر»، بش‍ ‌). نسب این امامزاده به امام سجاد (ع) بازمی‌گردد. در کتاب کنز الانساب (ص 41) از این امامزاده به امامزاده علی‌اکبر بن ابراهیم بن حسین بن امام سجاد (ع) یاد شده، و آمده است که در ده «شیراز» به شهادت رسیده است. به نظر می‌رسد نام «شیراز» تصحیفی از «شیزر» باشد که بعدها به «چیذر» بدل شده است. 
بنای امامزاده علی‎اکبر که تاریخ ساخت اولیۀ آن مشخص نیست، درگذشته بسیار ساده و بی‌پیرایه بود؛ نیز بنای جدید که در 1369 ش احداث شده، دارای معماری سنتی و گنبد بزرگی به رنگ سبز است. همچنین ضریح طلایی این امامزاده در 1370 ش به جای ضریح چوبی نهاده شده است. در سمت‌غربی بقعه دری وجود دارد که با عبور از آن می‌توان به حسینیۀ امامزاده راه یافت. این بقعه فاقد هرگونه اشیاء تاریخی و هنری است («امامزاده علی‎اکبر»، بش‍ ؛ «امامزاده علی‎اکبر چیذر»، بش‍ ‌).
امامزاده علی‌اکبر دارای گورستانی است که تا چندی پیش، قبوری از سدۀ 9 ق را در خود جای داده بود. به‌نظر می‌رسد که این مکان محلی برای اعتکاف و اجرای مراسم و مراحل مسلکی درویشان بوده است. امروزه (1387 ش) قدیمی‌ترین قبر شناخته‌شده در محوطۀ گورستان، سنگ‌نبشته‌ای با تاریخ 1210 ق است (اخوان‌، 95؛ مصطفوی، 1 / 238).

مآخذ

 اخوان توکلی، فرناز، «گزارش شناسایی مقدماتی گورستانهای تاریخی شهر تهران»، پژوهش‎نامه، تهران، 1379 ش، دفتر یکم؛ «امامزاده علی‌اکبر»، شبکۀ امام صادق (ع) (مل‍‌ )؛ «امامزاده علی‌اکبر چیذر»، کتاب اول (مل‍‌ )؛ مصطفوی، محمدتقی، آثار تاریخی طهران، تهران، 1361 ش؛ کنز الانساب، بمبئی، 1302 ق؛ نیز:

Imam-Sadiq, www. imam-sadiq. net / sub / imz / 8-6 / first. htm(acc.Feb.15,2009);Ketabeavval, www. ketabeavval. ir / Tehran / 2323.aspx + …(acc. Feb. 15, 2009).
حسن موسوی‌زاده
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: