صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشگاه /

فهرست مطالب

علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشگاه


آخرین بروز رسانی : یکشنبه 8 تیر 1399 تاریخچه مقاله

علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشگاه \ pa(e)žūhešgāh-e olūm-e ensānī va motāleºāt-e farhangī \ ، نهادی پژوهشی در حوزۀ علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، واقع در بزرگراه کردستان، در محدودۀ منطقۀ 6 شهرداری تهران. 
در 1360 ش، براساس مصوبۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی، از ادغام 12 مؤسسه که هریک به‌گونه‌ای در رشته‌های مختلف پژوهشی فعالیت می‎کردند، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی تشکیل شد و در 1369 ش، با تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، عنوان پژوهشگاه را دریافت کرد؛ سپس در 1373 ش پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نام گرفت (پژوهشگاه ... ، 5-6؛ «درباره ... »، بش‍ ‌). 
اهداف کلی این پژوهشگاه عبارت‎اند از: شناساندن منابع و پیشینۀ فرهنگ و معارف اسلامی و ایرانی به مردم کشور و جهان؛ مطالعه و تحقیق در فرهنگ اسلام و ایران، فرهنگ و تمدن ملل و تأثیرات و مبادلات فرهنگی، تاریخ و تمدن تاریخی اسلامی و ایرانی، آثار عرفانی و فلسفی به‌طور عام، و حکمت و فلسفۀ اسلامی به‎طور خاص، ادب و زبان فارسی؛ و همکاری با فرهنگستانها، دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و فرهنگی (پژوهشگاه، 6-7).
ارکان تشکیل‌دهندۀ پژوهشگاه اینها ست: هیئت امنا، شورای عـالی پـژوهشگاه، ریـاست پژوهشگاه، شورای پژوهشی، حوزۀ معاونتها، پژوهشکده‌ها، گروههای مستقل تحقیقاتی، مرکز اسناد فرهنگی آسیا، کتابخانه‌ها، مرکز کامپیوتر، انتشارات، و روابط عمومی. شورای عالی پژوهشگاه نیز متشکل است از: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی؛ رئیس فرهنگستان علوم؛ رئیس یکی از دانشگاهها به انتخاب شورای رؤسای دانشگاهها؛ 5 نفر از صاحب‎نظران فرهنگی، پژوهشی، دانشگاهی و حوز‎وی به انتخاب وزیر علوم؛ رئیس یکی از مراکز انتشاراتی وابسته به وزارت علوم به انتخاب وزیر؛ و معاونان پژوهشی و آموزشی وزارت علوم.
پژوهشکده‎های پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی شامل 6 پژوهشکدۀ ادبیات، تاریخ، زبان‌شناسی، علوم اجتماعی، مطالعات تطبیقی اقتصاد، و مطالعۀ فرهنگها ست. گروههای مستقل تحقیقاتی آن در حال حاضر (1389 ش) شامل گروههای اندیشۀ سیاسی در اسلام، بررسی مسائل زنان، علم و دین، غرب‌شناسی، و فلسفۀ کودکان است. 
کتابخانۀ پژوهشگاه بیش از 000‘ 17 عنوان کتاب به زبانهای فارسی، عربی، ترکی، و بیش از 000‘ 25 عنوان کتاب به زبانهای اروپایی را در خود جای داده است و شمار نشریات فارسی و خارجی آن به 500‘ 1 عنوان می‎رسد. 549 عنوان نشریۀ ادواری فارسی و 385 عنوان نشریۀ ادواری به زبان انگلیسی و فرانسه، از دیگر منابع این کتابخانه است. 
گفتنی است که کتابخانه‎های مجتبى مینوی و محمدتقی دانش‎پژوه نیز به کتابخانۀ پژوهشگاه اهدا شده‎اند.
انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در 1374 ش تأسیس شد و تاکنون (1389 ش) 220 عنوان کتاب منتشر کرده است. این انتشارات افزون‎بر نشر کتاب، نشریات تخصصی پژوهشگران، فصلنامۀ فرهنگ، آفاق الحضارة الاسلامیة، نامۀ علوم انسانی، و نامۀ علم و دین را نیز منتشر می‎کند.
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سالانه از طریق کنکور سراسری، تعدادی دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و نیز مقطع دکتری (ازطریق آزمونهای مستقل) جذب می‎کند.

مآخذ

 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، 1385 ش؛ تحقیقات میدانی مؤلف؛ «دربارۀ پژوهشگاه»، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی (مل‍‌ )؛ ملکی (کارشناس روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، مصاحبه با مؤلف؛ نیز:

Ihcs, www.ihcs.ac.ir.
علی‌محمد مرادیان منفرد
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: